Jezdci se vydají od pražského sídla Autoklubu ČR v Opletalově ulici k Národnímu technickému muzeu na Letné – jenže oklikou: pojedou přes Bratislavu, Stúpavu a Devín.

Po trase, jež se co nejvíce blíží původnímu závodu, který se konal pouze v letech 1933–1935. A bude se na co dívat, slibuje ředitel závodu Jiří Patočka. Ohlášena je účast 115 aut. „Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých,“ upozornil Patočka.

„Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa v roce 1933 zvítězil inženýr Petr Mucha – a třetím bude Tatra 77 z roku 1934.

Opravuje se i bezprostředně před startem

Pro Deník Patočka připustil, že nedokáže odhadnout, kolik vozů dojede do cíle. Loni ale během zdolávání trasy, velmi náročné náročné jak pro auta, tak pro jejich posádky, „odpadlo“ jen šest vozů. Pro takový případ jede jako doprovodné vozilo i odtahovka.

„Někdy se stane, že účastníci nepřijedou ani na start,“ připomněl, že takto stará technika může zklamat i po velmi pečlivých přípravách. V minulosti se prý také přihodilo, že stroj přijel až rovnou na start: ještě celou noc před ním tým opravoval.

„I letos mám zprávy o tom, že někdo na poslední chvíli vyndaval motor. Ale zatím nikdo neohlásil, že by nemohl přijet,“ řekl Deníku ředitel Patočka.

Ředitel závodu 1000 mil československých Jiří Patočka doporučuje, kam se vydat za zajímavou podívanou | Video: Milan Holakovský

Největší problémy bývají podle jeho slov s chlazením. Že některé z aut takzvaně vaří, je docela běžné; zvlášť v horkém počasí. Naopak déšť nepředstavuje velký problém ani pro kabriolety, pokud to není extra lijavec.

Členové posádky jsou na takovéhle ježdění zvyklí z účasti v jiných soutěžích i na dalších akcích, a tak je mírná sprcha nevyvede z míry. Vlastně je prý příjemnější jet v otevřeném autě, kde to pěkně větrá, než se v horku „péct“ v zavřeném.

Volant vlevo i vpravo. Jak se to stalo?

Pokazit se může cokoli, řekl Deníku ředitel Muzea dopravy Národního technického muzea Arnošt Nezmeškal. Nezabrání tomu ani pečlivé přípravy, jestliže jde o auta, která mají už opravdu dávno „po záruce“. Prošla však nejen otestováním historické původnosti, ale i autorizovanou kontrolou technických parametrů: jak fungují, zda správně brzdí, troubí svítí.

Technické muzeum v pondělí představilo dvě auta ze svých sbírek, která se také postaví na start závodu: Aero 50 HP a Jawa Minor; oba z roku 1938. Nezmeškal, který se posadí za volant aerovky, nepopírá, že kolem takového startu je hodně vyřizování. A mimo jiné je třeba nejen vybrat vůz, který by měl zátěž zvládnout, ale především takový, který není unikát.

Pro případ, že by se stal malér: je totiž třeba počítat se vším. Tak tedy: vozy Aero 50 má muzeum ještě dva: jeden v expozici a jeden v depozitáři. Ten který bude závodit, se využívá jako provozní exponát při různých ukázkách nebo je k vidění na krátkodobých výstavách.

Podobné je to s jawou, kterou Nezmeškal připodobňuje k „trabantu 30. let“. Je to šestistovka, kterou zbrojovka Františka Janečka (krátce vyrábějící i auta, ale značka se proslavila především motocykly) připravila tak, aby byla nejlevnějším autem dostupným v tehdejším Československu. Technicky jednoduchý vůz, který něco vydrží, moc nestojí – a také výrobní náklady jsou co nejnižší. A přitom vypadá elegantně.

Jiří Příhoda, který v muzeu pracuje jako konzervátor dopravní techniky a závodit bude právě za volantem jawy, upozornil Deník na zvláštnost dvou vedle sebe stojících aut. Obě byla vyrobena ve stejném roce, před 85 lety – a přece má aerovka volant vlevo a jawa vpravo… Vysvětlení je jednoduché: v Československu se tehdy jezdilo vlevo, ale očekával se celoevropský přechod na pravostranný provoz. Firma Aero (stejně jako Praga) se už zamýšlené změně přizpůsobovala – a Jawa zůstávala věrná tradičnímu pojetí.

Dva historické vozy, doprovodný náklaďák a odtahovka. Tak se Národní technické muzeum zapojí do závodu 1000 mil československých | Video: Milan Holakovský

Jak prosté, dalo by se říci. Kdyby ovšem muzeum nemělo v expozici starší model auta značky Jawa, který má volant – na levé straně. I to lze podle Příhody snadno vysvětlit. Vychází to z licence od automobilky DKW, tedy firmy z Německa, kde se vpravo jezdilo už dřív. Umístění volantu doprava pak bylo výsledkem vývoje automobilky Jawa (či přesněji: části Janečkovy zbrojovky vyrábějící auta) s ohledem na místní podmínky.

Ty pak s příslovečnou německou důkladností změnil příchod německých okupantů. Znamenal mimo jiné okamžitý přechod k dodnes aktuálnímu ježdění vpravo. I takové souvislosti dokáže připomenout závod veteránů.

Tipy pro diváky v Praze a okolí (kromě koncertu je vstup zdarma):

- Úterý 13. 6., Praha: Smetanův sál klubového domu Autoklubu ČRT – od 19.30 koncert Stamicova kvarteta a fagotisty Jana Hudečka (mezi pěti skladbami zazní i drobnost Františka Kmocha Na motoru)

- Středa 14. 6., Praha: Opletalova ulice před budovou Autoklubu ČR – od 13.30 do 18.00 veřejně přístupná technická přejímka vozů s doprovodným programem (rozhovory s účastníky, dobová hudba, přehlídka prvorepublikové módy s originály i replikami ušitými podle dobových střihů, program pro děti v Jeruzalémské ulici přibližující prostřednictvím osobnosti závodnice Elišky Junkové dopravní výchovu…)

- Čtvrtek 15. 6., Praha: Opletalova ulice před budovou Autoklubu ČR – mezi 6.00 a 7.40 start závodu 1000 mil československých

- Čtvrtek 15. 6., Český Brod: zhruba 7.00 průjezd závodníků kolem města

- Čtvrtek 15. 6., Kolín: zhruba 7.30 průjezd závodníků

- Sobota 17. 6., Praha: před Národním technickým muzeem od 14.00 program pro rodiny s dětmi (projížďky ve šlapacích autíčkách, jízda pravidelnosti šlapacích autíček, tedy s úkolem projet určenou trasu opakovaně ve stejných časech, funkční model spalovacího motoru…)

- Sobota 17. 6., Čáslav: zhruba 15.20 průjezd závodníků

- Sobota 17. 6., Praha: před Národním technickým muzeem – po 17.00 příjezd vozů do cílové rovinky