Jezdci na segwayích brázdí pražské ulice. A to i přesto, že v létě hlavní město přijalo vyhlášku, která jízdu vozítek hlavně ve středu metropole zakazuje. Chybí však značky, díky kterým by strážníci mohli proti jezdcům zasáhnout.
Praze 1, která problematiku segwayů nejvíce řeší, už dochází trpělivost. „Magistrát utratil 400 tisíc korun za kampaň, která ničemu nepomohla. Vozítka nadále jezdí. Přitom značka, která je zakazuje, je už hotová, takže nic nebrání tomu, aby se začala používat," řekl starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
Magistrát prý neuvedl konkrétní datum
To, že ještě nebyly značky umístěny do ulic, hodnotí Lomecký buď jako ukázku absolutní míry neschopnosti magistrátu, nebo jako snahu nekonáním oddálit zákaz, jak jen to půjde. Podle Prahy 1 totiž magistrát už dříve deklaroval, že příslušné dopravní značky budou hotové nejpozději do listopadu, k čemuž zatím nedošlo.
S tím však nesouhlasí mluvčí hlavního města Vít Hofman, který údajně nikdy neuvedl datum, kdy přesně by měly být cedule instalovány. K tomu by podle něj mělo dojít na přelomu letošního podzimu a zimy.
Vina za absenci značek je na straně ministerstva
Zda budou mít značky zamýšlený účinek, však nemusí být jisté. Alespoň podle místostarosty Prahy 1 Richarda Bureše, který má v městské části na starost dopravu.
Vinu za současnou absenci značek nedává magistrátu, ale přímo ministerstvu dopravy. „Existuje rozdíl mezi vyhláškou a technickým listem a skutečnou značkou," tvrdí místostarosta.
Patří na značku čepice, nebo ne?
Jde o rozdíl velký jen několik centimetrů. Podle Bureše má oficiální podoba značky vypadat tak, že na segwayi jede panáček s čepicí. V technickém listu, který udává podobu značky, však podle zástupce starosty pokrývka hlavy, respektive kšilt, chybí.
„Věc je rázem celá znevěrohodněná. Tím, že chybí čepička, mohou dát provozovatelé půjčoven segwayů celou věc k soudu. Může pak trvat třeba i dva roky, než se to vyřeší," doplnil Bureš s tím, že by se kvůli tomu mohlo podat trestní oznámení na někoho z ministerstva, kdo v tomto pochybil.
Detaily nerozhodují
Úřad však kritiku odmítá. „Pro platnost dopravní značky není rozhodující, zda je do posledního detailu shodná s vyobrazením ve vyhlášce. Musí jí odpovídat v tom smyslu, aby z ní bylo jasně patrné pravidlo chování, které označuje. Jde ale o symbol, nikoliv o detaily postav na značce. Žádný prostor pro zpochybňování dopravního značení tedy nevzniká," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Po zákazu volá Praha 1 už řadu let. Eviduje totiž už desítky stížností svých obyvatel na vozítka. Na základě zákazu nebudou segwaye jezdit v pražské památkové rezervaci, na území celé Prahy 1, části Vinohrad, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné. Není však zakázáno, aby člověk vozítko vedl.
Čtěte také: Značky zakazující provoz segway v Praze by mohly být v listopadu