V den, kdy v metropoli začíná měsíční akce Do práce na kole, Praha 1 schválila, aby se vypracovalo omezení pro jízdní kola v centru města. Za rok by tak při stejné akci někteří účastníci poslední stovky metrů místo na dvou kolech zdolávali po svých.
Taková vozítka mohou jezdit po pěších zónách
Vedení městské části chce k opatření přistoupit proto, aby zamezilo pohybu elektrokoloběžek, též nazývaných e-scootery. Oproti běžným koloběžkám mají velké pneumatiky, sedátko a člověk se u některých ani nemusí odrážet nohou. Jízdu obstarává motůrek. Ač taková vozítka nesmějí na chodníky, mohou jezdit po pěších zónách.
Radnice tak chce novou turistickou atrakci zkrotit dřív, než začne docházet k větším incidentům s chodci, jako tomu bylo u segwayů. Inspirací, aby se místa pro jedoucí cyklisty uzavírala na několik hodin denně, byly městské části Vídeň, Mnichov nebo Bonn.
„Nemá jít o celodenní ani plošný zákaz, o který nás žádala městská policie. Omezení by mělo platit jen v určitých hodinách. V našem případě uvažujeme o čase od 10 do 18 hodin," uvedl místostarosta Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS). V tento čas by museli jezdci z kol slézt a vést je vytyčenou zónou vedle sebe.
Jsou třeba objízdné trasy
Návrh řešení regulace vypracují úředníci Prahy 1 během května a posoudí, kterých pěších zón se omezení dotkne. V úvahu připadá dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, ulice Karlova, Michalská, Železná a Celetná a části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova. Uvažuje se i o ulicích Na Můstku a 28. října.
„Ačkoli v některých konkrétních místech a časech může být omezení veškeré dopravy kromě chodců oprávněné, tak je přesto nerozumné učinit to bez vytvoření objízdných tras a cykloobousměrek, aby byl průjezd bezmotorové dopravy městem plynulý a bez zbytečných překážek," hodnotí krok radnice opoziční zastupitel Prahy 1 Petr Kučera (Zelení).
Že by byly objízdné trasy vhodné, si uvědomuje i vedení městské části. Přestože Praha 1 nechá své úředníky vypracovat i možné objížďky lokalit s omezením, není jisté, zda se je nakonec podaří i vybudovat.
AUTO*MAT: Jde o likvidaci cyklodopravy v centru
Připravované řešení rozčiluje zastánce cyklistické dopravy ve městě. „Jde o likvidaci cyklistické dopravy v centru města, protože ony pěší zóny tvoří asi třetinu cyklistické infrastruktury v Praze 1," zlobí se odborník na cyklistickou dopravu v metropoli Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.
Cílem je rozhýbat ministerstvo
Zda nakonec k regulaci skutečně dojde, není samozřejmé. Pokud by Praha 1 schválila zavedení omezení, ve správním řízení jí k tomu mohou dát připomínky policisté a dotčené instituce, mezi nimiž je i magistrát. Celou věc hlavně může podle místostarosty Bureše vyřešit ministerstvo dopravy.
Právě resort dopravy chce městská část zavedením regulace přinutit k tomu, aby problematickou situaci vyřešil tím, že dá možnost omezit jen elektrokoloběžky. „Jestli to bude zavřené čtyři měsíce a ministerstvo to rozhýbe, tak to splnilo účel," uzavřel Bureš s tím, že radnice bude na úřad naléhat, aby k takovému kroku došlo.