V den, kdy v metropoli začíná měsíční akce Do práce na kole, Praha 1 schválila, aby se vypracovalo omezení pro jízdní kola v centru města. Za rok by tak při stejné akci někteří účastníci poslední stovky metrů místo na dvou kolech zdolávali po svých.

Instalování cedule zakazující vjezd vozítek segway.
S žalobou na Prahu asociace provozovatelů vozítek segway neuspěla

Taková vozítka mohou jezdit po pěších zónách

Vedení městské části chce k opatření přistoupit proto, aby zamezilo pohybu elektrokoloběžek, též nazývaných e-scootery. Oproti běžným koloběžkám mají velké pneumatiky, sedátko a člověk se u některých ani nemusí odrážet nohou. Jízdu obstarává motůrek. Ač taková vozítka nesmějí na chodníky, mohou jezdit po pěších zónách.

Radnice tak chce novou turistickou atrakci zkrotit dřív, než začne docházet k větším incidentům s chodci, jako tomu bylo u segwayů. Inspirací, aby se místa pro jedoucí cyklisty uzavírala na několik hodin denně, byly městské části Vídeň, Mnichov nebo Bonn.

„Nemá jít o celodenní ani plošný zákaz, o který nás žádala městská policie. Omezení by mělo platit jen v určitých hodinách. V našem případě uvažujeme o čase od 10 do 18 hodin," uvedl místostarosta Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS). V tento čas by museli jezdci z kol slézt a vést je vytyčenou zónou vedle sebe.

Jsou třeba objízdné trasy

Návrh řešení regulace vypracují úředníci Prahy 1 během května a posoudí, kterých pěších zón se omezení dotkne. V úvahu připadá dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, ulice Karlova, Michalská, Železná a Celetná a části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova. Uvažuje se i o ulicích Na Můstku a 28. října.

„Ačkoli v některých konkrétních místech a časech může být omezení veškeré dopravy kromě chodců oprávněné, tak je přesto nerozumné učinit to bez vytvoření objízdných tras a cykloobousměrek, aby byl průjezd bezmotorové dopravy městem plynulý a bez zbytečných překážek," hodnotí krok radnice opoziční zastupitel Prahy 1 Petr Kučera (Zelení).

Segwaye v Praze. Ilustrační foto.
Pražský městský soud už obdržel žalobu na magistrát kvůli segwayům

Že by byly objízdné trasy vhodné, si uvědomuje i vedení městské části. Přestože Praha 1 nechá své úředníky vypracovat i možné objížďky lokalit s omezením, není jisté, zda se je nakonec podaří i vybudovat.

AUTO*MAT: Jde o likvidaci cyklodopravy v centru

Připravované řešení rozčiluje zastánce cyklistické dopravy ve městě. „Jde o likvidaci cyklistické dopravy v centru města, protože ony pěší zóny tvoří asi třetinu cyklistické infrastruktury v Praze 1," zlobí se odborník na cyklistickou dopravu v metropoli Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Stojany na kola. Ilustrační foto.
KRÁTCE: Praha 5 chce cyklostojany

Cílem je rozhýbat ministerstvo 

Zda nakonec k regulaci skutečně dojde, není samozřejmé. Pokud by Praha 1 schválila zavedení omezení, ve správním řízení jí k tomu mohou dát připomínky policisté a dotčené instituce, mezi nimiž je i magistrát. Celou věc hlavně může podle místostarosty Bureše vyřešit ministerstvo dopravy.

Právě resort dopravy chce městská část zavedením regulace přinutit k tomu, aby problematickou situaci vyřešil tím, že dá možnost omezit jen elektrokoloběžky. „Jestli to bude zavřené čtyři měsíce a ministerstvo to rozhýbe, tak to splnilo účel," uzavřel Bureš s tím, že radnice bude na úřad naléhat, aby k takovému kroku došlo.

Cyklostezka. Ilustrační foto.
Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem