„Průjezd centrem je stále velmi vysoký. A i když byly do dopravních staveb v minulosti investovány desítky miliard, tak ke zklidnění nikdy nedošlo," řekla opoziční zastupitelka Kateřina Klasnová (Zelená pro jedničku), která materiál zastupitelům předložila.

Zastupitelé po téměř hodinové debatě usnesení uvedené v materiálu nakonec mírně pozměnili – původně v něm bylo, že chce Praha 1 zavést změny v den otevření Blanky. Předložený dokument totiž kritizovali zástupci vládnoucí koalice TOP 09, ČSSD a ODS.

Například místostarosta Richard Bureš (ODS) uvedl, že materiál pouze reflektuje to, co radnice již činí. Podle starosty Oldřicha Lomeckého (TOP 09) pak nelze změny udělat přímo v den otevření, neboť po zprovoznění se čísla o průjezdech začnou měnit a my musíme zjistit ta nová, aby se dala udělat dopravní opatření, řekl.

Cílová doprava

Projíždějící automobily snižují podle Klasnové potenciál ekonomických aktivit v ulicích a zhoršují životní podmínky. Omezení průjezdu prý nezhorší dostupnost centra pro obyvatele, kteří nebydlí na Praze 1, a naopak zlepší provoz MHD.

Podle Bureše počítá radnice se studii tzv. cílové dopravy. V ní bude, kolik, kdy a jaká na území městské části vjíždí např. nákladní auta. Zastupitelé mu pak dali za úkol, aby do září Praha 1 měla studii navrhující úpravy v rámci dopravy po zprovoznění Blanky.

V minulém volebním období za vlády TOP 09 na magistrátu, se objevil dokument, v kterém byla uvedena některá návazná opatření – například vznik přechodů, uzavírka Smetanova nábřeží nebo zklidnění magistrály. Materiál ale nikdy nebyl na úrovni města oficiálně přijat a změny se podle něho nezačaly připravovat.

Tunel Blanka je součástí Městského okruhu a spojuje Malovanku s Pelc-Tyrolkou. Stavba asi šestikilometrového tunelu vyšla Prahu zatím na asi 37 miliard korun a zatím poslední termín otevření určili dodavatelé stavby na letošní září.

Čtěte také: Dodavatel kabelů do Blanky chce 630 milionů korun, Praha platit nechce