Finální podobu dlouho diskutovaného omezení jízdních kol a elektrokoloběžek v bezmotorových zónách centra metropole zveřejnila Praha 1 na konci loňského roku . "Omezení výrazně sníží bezpečnost jízdy na kole a také její atraktivitu v celopražském měřítku – zasahuje totiž do systému cyklotras (páteřní trasy A24 a A25). Kromě toho je omezení i v rozporu s pražskými strategiemi podporujícími rozvoj cyklistické dopravy, sdělil Jakub Holzer ze spolku Auto*Mat.

Omezení se má týkat hlavně oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. "Pokud dnes chcete jet např. z Mánesova mostu na Václavské náměstí ujedete 1560 m po klidných ulicích. Od dubna ale budete muset jet v silném provozu po kolejích kolem Národního divadla a pak po tramvajových tratích ve Spálené a Vodičkově ulici celkem 2400 m," uvádí jako příklad Holzer.

Mapka plánovaného omezení cyklistů v centru Prahy

Navržené omezení jízdních kol může kdokoli připomínkovat do 27. ledna. Budou-li připomínky dostatečně závažné, může Praha 1 od celého stanovení upustit. "Nebudou-li vypořádány věcně, může být stanovení napadeno soudně," říká Holzer.

"Omezovat kola, která přetíženému centru ulehčují od aut, nemá žádné logické opodstatnění. Jediné, k čemu dojde, je znevýhodnění cyklistické dopravy a zhoršení bezpečnosti jízdy na kole – navržené objízdné trasy totiž představují jedny z nejnebezpečnějších úseků ve městě, což potvrdila i analýza magistrátu," konstatuje Holzer.