Odpověď zná jen městská část a Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). Ty se totiž hádají o tom, kdo bude podchod v ulicích Mezitraťová a U Elektry spravovat. A dokud svůj spor nevyřeší, mohou se lidé se snadnou cestou na MHD rozloučit.

Přestože už zbývá jen zavést světlo a odstranit zábrany, obě strany se už přes čtyři měsíce jen dohadují. „SŽDC to celé vybudovala, ale nezprovoznila. Teď tvrdí, že se o to máme postarat my. To je nesmysl,“ řekl zástupce starosty Prahy 9 Zdeněk Davídek. Podle radnice je pozemek i stavba v majetku SŽDC, tudíž je ze zákona její povinnost se o to postarat a nesmysl, aby objekt spravovalo město. SŽDC ale nesouhlasí. Je přesvědčena, že pravda je na jejich straně. „O konstrukci stavby se samozřejmě postaráme, ale o chodník a osvětlení ne. To je věc radnice, aby to občanům zařídila. Podchod ani neslouží jako cesta k vlakům. Byla to pouze naše dobrá vůle toto místo zrekonstruovat,“ zlobí se mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Kdy se konečně místním obyvatelům uleví a dojde k jeho zprovoznění? To nebude podle zúčastněných stran tak jednoduché. „Poslali jsme SŽDC před měsícem dopis, ale ještě nám nepřišlo vyjádření. Doufáme, že dostojí svých závazků a o vše se postarají,“ řekl Davídek.

Radnice v dopise také navrhla jiné možné řešení. Aby organizace zkusila kontaktovat Technickou správu komunikací (TSK), která by si mohla vzít objekt do své správy.

Podle mluvčího SŽDC jsou ze strany železnice všechny práce sice hotové, ale i přesto se bude vzniklou situací zabývat i nadále. SŽDC vysvětlila Deníku, jak bude nyní postupovat. „Nad rámec našich povinností jsme kontaktovali TSK a Eltodo, aby do podchodu nainstalovali světlo a objekt konečně zprovoznili. Zatím ještě nemáme vyjádření. Každopádně si myslím, že to bude běh na dlouho trať,“ řekl mluvčí SŽDC.

Špatné adresování

A vypadá to, že se mluvčí SŽDC nemýlil. „Dopis jsme obdrželi, ale je bohužel špatně adresován. S touto žádostí je nutné kontaktovat hlavní město. To musí schválit, zda si pozemek vezme pod svou správu. Pak se o to samozřejmě postaráme,“ sdělil Deníku tiskový mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

A jak celý problém vlastně vznikl? Ulice Mezitraťová a U Elektry vedou pod železniční tratí. Území je majetkem SŽDC, a proto se o výstavbu podchodu v rámci modernizace traťového úseku Praha– Libeň a Praha–Běchovice postarala. Po dokončení stavby za třicet milionů korun, požádala SŽDC radnici, aby si podchod převzala do své správy. Město ale odmítlo, a proto je situace na mrtvém bodě.

Obyvatelům momentálně nezbývá, než i nadále absolvovat nebezpečnou cestu k MHD stále ještě uzavřeným a neosvětleným podchodem, nebo jít dlouhou oklikou. „Já jsem kolem toho podchodu nedávno šel. Stálo to mnoho peněz a vypadá to hrozně. Slyšel jsem, že se město hádá se železnicí. Podle mě by se o to měla postarat železnice. Postavilo se to přece kvůli nim,“ řekl Jan Paleček z Hrdlořez.