Když se řekne Nuselský most, snad každému motoristovi se vybaví dlouhé kolony vozidel.

Od ledna příštího roku mohou být podle některých dopravních expertů ještě delší. Důvod? Praha 2 hodlá za Nuselským mostem ve směru do centra zúžit čtyři pruhy Legerovy ulice na tři.

Tři pruhy na zkoušku

„Máme k dispozici studii zpracovanou Ústavem dopravního inženýrství. Od ledna chceme uzavřít přímý a zároveň odbočovací pruh v úseku od Nuselského mostu k ulici Tyršova. Za ní pak bude možné odbočit vpravo do Rumunské ulice,“ nastínila záměr starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS) s tím, že zúžení Legerovy ulice Praha 2 plánuje zatím pouze ve zkušebním provozu, a to do konce června příštího roku.

Pak se vyhodnotí, zda opatření příliš nezkomplikuje provoz v sousední čtvrté městské části.

„Také chceme snížit provoz na magistrále. S navrhovaným zúžením Legerovy ulice souhlasíme, ale jen pokud to nezatíží naši městskou část. Pokud by v průběhu zkušebního provozu měly kolony stát na Praze 4, byly bychom proti záměru,“ sdělila Deníku Markéta Aulová, mluvčí Prahy 4.

Zavření jednoho pruhu Legerovy ulice podle vedení Prahy 2 zklidní dopravu, sníží hlukovou zátěž a zplodiny z automobilového provozu. „Legerova je jednou z nejhustěji zalidněných ulic, nedaleko je škola, kam chodí děti,“ argumentuje starostka Černochová potřebou zklidnit provoz, o kterou prý Praha 2 už usiluje deset let.

Komplikace na mostě

Jenže dopravní experti a řidiči o výhodách záměru radnice Prahy 2 pochybují. Provoz podle nich na Nuselském mostě a před ním mnohem více než dosud zahustí dlouhé kolony vozidel.

„Není kudy jet. Dopravu to pouze zkomplikuje,“ domnívá se za řidiče Jiří Kvasnička ze společnosti AAA Taxi.

Podle poslance a člena podvýboru pro dopravu Františka Laudáta (ODS), který usiluje o zahloubení magistrály pod zem, jsou právě podzemní tunely řešením, které je v centrech evropských metropolích běžné a vyhovuje jak z dopravního, tak i ekologického hlediska. Zplodiny v tunelech totiž filtruje vzduchotechnické zařízení.

„Zúžit Legerovou ulici je jen dílčí opatření, které ničemu nepomůže a naopak zhustí plynulost provozu. Z ekologického hlediska se produkce výfukových plynů zvýší při opakovaném rozjíždění automobilů stojících v kolonách,“ domnívá se Laudát.

Přiškrtit magistrálu

Ekologická sdružení ale snahu radnice Prahy 2 vítají.

Český hydrometeorologický ústav totiž loni naměřil v Legerově ulici 165násobné překročení emisních limitů. „Doprava se zpomalí, sníží se její kapacita a také hluková zátěž,“ slibuje si Marek Skalský z ekologického sdružení Arnika.

Podle Alžběty Rejchrtové ze sdružení Občané postižení severojižní magistrálou je nutné provoz na jakékoli části magistrály omezit. „Jediné funkční opatření je přiškrtit dopravu na magistrále. Ztížit motoristům podmínky při vjezdu do centra možná některé z nich přivede k tomu přesednout na městskou hromadnou dopravu,“ domnívá se Rejchtrtová.

Návrh na zúžení Legerovy ulice v úseku za Nuselským mostem minulý týden posvětil zastupitelský výbor pro dopravu. Definitivní souhlas musí ještě vydat magistrátní odbor dopravy, který má Legerovu ulici ve správě. Praha 2 doufá, že se to podaří do konce roku.

A jaký je váš názor na zúžení magistrály? HLASUJTE v anketě, DISKUTUJTE POD ČLÁNKEM.