S podněty pro nový územní plán metropole, který by měl být schválen za dva roky, přišli radní Prahy 1.
Patří mezi ně prodloužení Vinohradské třídy o další bloky domů, návrat tramvají na Václavské náměstí, několik kilometrů dlouhý tunel pod Vltavou podél nábřeží, spojení ulic Opletalova a Na Florenci, výstavba domů pro seniory na Petříně či obnova nádraží Těšnov.
Ekotunel budí vášně
„Jsou to projekty, o nichž se ještě určitě povedou veřejné i odborné diskuse. My pouze chceme dosáhnout toho, aby v budoucnu jejich případnému vzniku nebránil územní plán. Ten s nimi totiž zatím nepočítá,“ starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS).
Radní první městské části chtějí v územním plánu iniciovat čtrnáct změn. Kolik jich však nakonec z první městské části odejde, rozhodne až zastupitelstvo na svém zasedání za dva týdny.
Největší diskuse se dají očekávat nad takzvaným ekotunelem pod Vltavou, výstavbou garáží v centru a také tramvajemi v horní polovině Václavského náměstí. „Vedení tunelu podél břehu mi přijde zbytečné. Kdyby vedl napříč Starým Městem, ušetří se desítky milionů,“ sdělil zastupitel Jan Votoček (ED).
Koncept už s připomínkami
Opoziční zastupitelka Jana Pařízková (Věci veřejné) doufá, že se budou návrhy změn plánu probírat jednotlivě. Zatím je nechce komentovat, protože je neviděla. Jednotlivé kluby politických stran v zastupitelstvu je totiž dostanou až v následujících dnech.
Podle dřívější dohody s magistrátem by Praha 1 měla předložit městu návrhy na změny v územním plánu do konce dubna. „Do podzimu vytvoříme koncept plánu, ve kterém už budou připomínky nejen od Prahy 1, ale i dalších městských částí zahrnuty. Posléze předložíme plán k diskusi,“ řekl Deníku radní pro oblast územního rozvoje Martin Langmajer, podle kterého by mělo nový územní plán schválit pražské zastupitelstvo na podzim 2010 na jednom z posledních zasedání v současném volebním období.
Některé podněty pro nový územní plán
– vytvořit centrální železniční uzel
– návrat tramvajové dopravy na Václavské náměstí
– humanizace severojižní magistrály
– výstavba domů nad kolejištěm Hlavního nádraží – prodloužení Vinohradské ulice
– lávka pro pěší i cyklisty z nábřeží Ludvíka Svobody na Štvanici
– zástavba rozvojového území Těšnov