„Postavte přes Vltavu další most a zklidněte magistrálu, jinak se udusíme.“ To teď volá vedení Prahy 2 na magistrát hlavního města.

Situace okolo Legerovy ulice, I. P. Pavlova a Karlova náměstí je už dlouho neúnosná a na pokraji dopravního kolapsu.

Kde by měl stát?

Pomoci by mohl nový most, který by odklonil část dopravy. Jen Legerovou ulicí projede po magistrále denně na sto tisíc aut.

A kde by měl být nový most přes Vltavu postaven?

„Mělo by to být někde mezi Barrandovským mostem a Vyšehradským tunelem. Tady je totiž velká mezera a až poté následují Palackého a Jiráskův most. Takže doprava je vedena do naší městské části směrem ke Karlovu náměstí. Z druhé strany k nám míří desetitisíce vozů přes Nuselský most. Situace je kritická,“ řekl Václav Vondrášek (ODS), zástupce starostky Prahy 2.

Městská část proto bude připomínkovat koncept nového územního plánu Prahy, aby s vybudováním mostu počítal.

„Obyvatelé Prahy 4 a Prahy 5, kterých je dohromady 220 tisíc, jezdí přes Prahu 2. Není zde jiná alternativa, i proto budeme o stavbu nového mostu usilovat,“ pokračoval Vondrášek.

Zřejmě nejpravděpodobněji by most vedl ze Smíchova směrem na pravý břeh Vltavy do Jeremenkovy ulice.Takzvaný Dvorecký most by měl vzniknout v příštím desetiletí.

Praha 4: Jen pro tramvaje

V rámci příprav územního plánu se jím už zabývaly také městské části Prahy 4 a 5. „Městská část požaduje přemostění pro tramvajové propojení, případně pro lokální automobilový provoz v omezeném rozsahu,“ informoval už dříve předseda komise rozvoje Prahy 4 Zdeněk Kovařík.

Most se má stát jedním z pilířů nového tramvajového spojení mezi Smíchovem a Pankrácí.

ČTĚTE VÍCE:Praha chce nové mosty přes Vltavu

To by však vůbec neřešilo problém Prahy 2. „My jsme uvažovali o mostu se dvěma jízdními pruhy v každém směru,“ reagoval Vondrášek. Pokud by most neměl takovou kapacitu, znamenalo by to, že by zde chybělo přímé napojení na městský okruh a radiály.

Magistrát ale také upozornil, že Jeremenkova ulice nemá potřebné parametry pro tak veliký provoz. Studie prý navíc ukázala, že přemostění zátěž v centru, v oblasti Jiráskova mostu, Ječné a Žitné ulice, nesníží. V Praze 2 mají ale opačný názor.

Další alternativy

Kromě Jeremenkovy existují i další alternativy, například přemostění na konci Žlutých lázní, v prostoru naproti Podolské vodárně. Uvažovalo se také o silničním mostu, který by vedl paralelně se železničním mostem na Výtoni. Tato variantu ale jako nevhodné řešení odmítá Praha 2.

Kde by měl stát nový most podle vás? HLASUJTEv anketě vpravo.

Existuje ještě jedna alternativa, což je ale spíše vize bez šance na úspěch, a to tzv. ekotunel, který by vedl pod řekou.

O tom, zda bude možné nový most přes Vltavu postavit, nakonec rozhodne právě magistrát už tím, když návrh zapracuje do nového územního plánu, který by měl vstoupit v platnost v roce 2012.

Pražské mosty přes Vltavu

Most Závodu míru, Branický most, Barrandovský most, Železniční most (tzv. Vyšehradský), Palackého most, Jiráskův most, Most Legií, Karlův most, Mánesův most, Čechův most, Štefánikův most, Hlávkův most, Železniční most (tzv. Negrelliho), Libeňský most, Železniční most (tzv. Libeňský), Most Barikádníků, Tramvajový most.

V roce 2010 bude do provozu uveden Lahovický most a o dva roky později také Trojský most.

Zelená vlna na magistrále

Kromě vybudování nového mostu pak Praha 2 dlouhodobě usiluje o zklidnění magistrály, která auty městskou část zatěžuje. Už se podařilo zúžit komunikaci v Legerově ulici na tři jízdní pruhy. Radnice Prahy 2 bude usilovat o to, aby to tak zůstalo, a nabízí další opatření, která by mohla pomoci mnohem dříve, než bude postaven nějaký most.

„Je raritou světového formátu, že první semafory, které zastaví auta jedoucí až z Budapešti, jsou v centrální části Prahy v Legerově ulici,“ upozornil Vondrášek. Semafory by podle něj měly být už mnohem dříve, například před Nuselským mostem v Praze 4 a dále by mohla být vytvořena takzvaná zelená vlna.