"Pragovka vyráběla vozidla velmi kvalitní. Dle reklamního sloganu měla být schopna vydržet statisíce kilometrů. Jak je vidět, skutečně se tak stalo," řekl ČTK Petr Chuchvalec z pořádajícího Veteran Car Clubu Praga. Na dnešním srazu se podílel i Autoklub ČR.

Smlouva na zřízení "Pražské továrny na automobily" byla podepsána 27. března 1907. O dva roky později podnik přijal jméno Praga. Návštěvníci dnes mohli obdivoval stoleté vozidlo, které bylo vyrobeno ještě pod značkou Pat a Paf. Vedle něj stála Praga Mignon z roku 1911 a o dva roky mladší Alfa. Stejnou pozornost jako první vozy ale dnes budily i pozdější modely ze 30. let. Limuzíny a kabriolety i přes svých sedm křížků vypadaly jako by právě opustily tovární halu.

Do Prahy dorazil s Pragou Baby z roku 1934 i František Homola ze Šumperka. Svou krásku dával dohromady prý šest let, sedm let je už v provozu. Nablýskaný kabriolet, který jeho majitel po cestě ještě pečlivě přeleštil, má na rozdíl od stejně starých českých vozů řízení na levé straně. V tehdejším Československu se přitom až do roku 1939 jezdilo stejně jako Británii v levém jízdním pruhu.

Vysvětlení je podle pyšného majitele jednoduché. Jeho vůz vyrobila firma v první sérii pro pařížský autosalon a pro export. I když se Baby klidně může řítit po silnici stovkou, k Praze dorazilo na přívěsu. "Do dnešního provozu už to, bohužel, není," posteskl si František Homola.

Do Prahy se dnes sběratelé vydali od Automusea Praga ze Zbuzan, kde měli ráno se svými miláčky sraz. Zbuzanská expozice představuje třetí největší sbírku vozů jedné značky na světě. Obsahuje více než sedm desítek dopravních prostředků z let 1908 až 1989.

Podle Chuchvalce, který vlastní čtyři pragovky z let 1934 až 1939, každý sběratel historických vozidel začínal vlastně stejně. V nadšení si pořídil prvního veterána. Až pak zjistil, že na svůj poklad nesežene náhradní díly a uvedení do provozu ho bude stát hodně času a sil. Majitelům nezbývalo obvykle nic jiného, než si najít podobně "postižené" přátele a s jejich pomocí vrátit vozidlům původní krásu a lesk. I když nyní již existují renovační dílny a vyrábějí se repliky součástek, historické vozy pomalu mizí. "Doba, kdy si člověk pořídil dvě auta a z nich sestavil jedno, je už pryč," dodal Chuchvalec.