Zličín, volná místa čtyři, Černý Most, volná místa sedm, Ládví, volná místa tři, Opatov, volná místa pět. To je situace ve čtvrtek ve 14 hodin na P+R parkovištích, která se nacházejí poblíž stanic metra a nabízejí řidičům, aby odstavili své auto a dále cestovali pražskou MHD.

Problém je v tom, že tato parkoviště jsou mnohdy zcela plná a řidiči zde tak mohou nalézt volné místo jen s velkým štěstím. Tady je příklad. P+R parkoviště u Depa Hostivař, pondělní dopoledne, je bez jediného volného místa. Za vraty parkoviště se tlačí další řidiči a čekají, až se nějaké místo uvolní. Někteří nakonec ztrácejí trpělivost a pokračují dál autem směrem do centra. To je přesně to, co Praha nechce. Jenže nové parkovací plochy jsou v tuto chvíli v nedohlednu.

Stovky nových míst na Zličíně

I když ne tak docela. „V plánu máme stavbu třetího parkoviště P+R na Zličíně, kde projekt prochází povolovacím řízením. Přibýt by zde měly řádově desítky až stovky nových míst. Podobné plány jsou také na vybudování třetího parkoviště u stanice Černý Most, tam ale projekt zatím není tak daleko jako na Zličíně,“ sdělil mluvčí technické správy komunikací (TSK) Tomáš Mrázek. Podle jeho slov by taková stavba měla stát miliony korun, rozhodně se nejedná o závratnou sumu.

Odstavné parkoviště, které určitě vznikne, bude na Veleslavíně, mělo by být podobné tomu, jaké je v Letňanech. Počítá se s ním v souvislosti se stavbou prodloužení metra trasy A a vedení Prahy 6 si od něj hodně slibuje. „Určitě to bude velký přínos pro dopravu v naší městské části. Bude to znamenat další odliv řidičů z Vítězného náměstí a okolí,“ řekl už dříve starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS). Další P+R by měla být pravděpodobně v Motole a v budoucnu také na Dlouhé míli.

V současné době je v Praze a okolí na bezmála 3100 míst na 17 záchytných parkovištích. Zájem o ně stále roste. V roce 2009 jich oproti roku 2008 využilo o téměř sto tisíc vozidel více, celkem přes 891 tisíc. „Je pravda, že například na Zličíně, Černém Mostě či Ládví jsou parkoviště každodenně plná na sto procent,“ potvrdil Tomáš Mrázek. Jeho slova potvrzují i samotní řidiči. „Když nejedu do práce ráno, ale třeba až mezi devátou a desátou dopolední, už na Černém Mostě nezaparkuji,“ konstatoval Karel Křiváček. Místo toho tak nyní volí parkoviště v Běchovicích nebo na Palmovce, kde jsou v podstatě vždy volná místa.

Nejvíce Chodov

Nejvyužívanějším parkovištěm vloni bylo P+R Chodov u brněnské dálnice D1, kde zaparkovalo 214 tisíc vozů, následovaly Letňany u stejnojmenné konečné stanice metra trasy C (150 tisíc) a třetí příčku obsadilo parkoviště Černý Most I (125 tisíc). Je to poměrně logický výsledek, tyto plochy mají největší kapacity.

Největší výhodou záchytných parkovišť je, že nabízejí ekonomičtější a zpravidla i časově přijatelnější cestu do centra. „Parkoviště P+R jsou oplocená a hlídaná. V provozu jsou od 4 hodin ráno do jedné hodiny v noci, respektive do ukončení provozu metra,“ informovalo tiskové oddělení magistrátu hlavního města.