Ty budou nyní na území Prahy upozorňovat na nenadálé krizové situace, které by mohly ovlivnit zdraví tamních obyvatel. Aplikace Záchranka tak bude fungovat i jako jedna z cest tzv. reverzní tísňové linky. Spuštění systému proběhlo symbolicky na den záchranné služby 15. května.

Nástrojem, který bude Pražany varovat před aktuálním zdravotním ohrožením na území hlavního města, jsou již zmíněné push notifikace. „Ty jsou v aplikaci Záchranka od samého počátku a fungují plošně na celém území České republiky. Prozatím jsme je využívali k tomu, abychom uživatelům dali vědět o aktualizacích nových funkcí aplikace, nyní budou mít další přínos,“ říká Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.

„Rozhodli jsme se projekt podpořit částkou 10 tisíc korun měsíčně, protože aplikaci považujeme za jeden z velmi dobrých nástrojů, jak Pražany a vlastně všechny návštěvníky Prahy rychle varovat či upozornit na jakoukoli krizovou situaci. Může jít například o varování při povodních, výskytu zplodin v ovzduší a podobných situacích, kdy vycházíme z faktu, že chytrý mobilní telefon má už dnes v kapse skoro každý,“ dodává náměstek primátora Petr Hlubuček.

Zapněte si varování

„Jde o užitečnou aplikaci, která může vhodně rozšířit možnosti informování občanů na území hlavního města Prahy o mimořádných událostech nebo krizových situacích. Informace do aplikace Záchranka budou vkládat naši zaměstnanci Operačního střediska Krizového štábu hlavního města Prahy, kteří zajišťují nepřetržitý provoz střediska 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Vedle Bezpečnostního portálu hlavního města Prahy se tak jedná o další kanál, kterým budeme informovat veřejnost,“ sdělil ředitel odboru bezpečnosti magistrátu Josef Macháček.

Od včerejška si tak každý, kdo má aplikaci Záchranka, může v sekci „Varovná hlášení“ zvolit, že chce být informován o krizových situacích v Praze. „Varovná hlášení“ se objeví v aplikaci Záchranka pod záložkou „Informace“ po aktualizaci. Pokud pak odbor krizového řízení vyšle notifikaci s upozorněním či varováním, uživatel ji v aplikaci Záchranka uvidí a potenciálnímu nebezpečí se tak bude moct vyhnout.

Preventivní funkce

„S využitím aplikace Záchranka se setkáváme ve své praxi denně, nejen že umožňuje volajícímu o pomoc rychle a efektivně kontaktovat zdravotnickou záchrannou službu, navíc usnadňuje samotný hovor s operátory tísňové linky. Pokud totiž volá člověk v nouzi přes aplikaci, dochází zároveň k předání přesné GPS polohy a dalších důležitých údajů volajícího přímo na monitor operátorů na dispečinku," říká Zdeněk Křivánek, náměstek ředitele pražských záchranářů

"Nová funkce bude v podstatě fungovat preventivně – zasláním upozornění budeme předcházet tomu, aby se obyvatelé Prahy na daném místě vystavovali nebezpečí a zároveň byli nuceni na číslo 155 volat, čímž také nebude docházet ke zbytečnému zahlcení tísňové linky,“ dodává.