Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pět let po povodni. A v metru zase byla voda

PRAHA - Jen pár dní před dnešním pětiletým výročím katastrofální povodně, která vsrpnu 2002 zaplavila půlku pražského metra, přišlo vážné varování: prudký liják zaplavil stanici podzemní dráhy Hloubětín, takžezastávka byla více než hodinu uzavřena.

13.8.2007
SDÍLEJ:

Po přívalovém dešti byl přibližně na jednu hodinu zatopen vestibul metra Hloubětín. Na snímku vestibul po odčerpání vody hasiči.Foto: Deník/Kořínková Eva

Podle pražského magistrátu i vedení dopravního podniku je ovšem metro, kde velká voda způsobila před pěti letymiliardové škody, ochráněno mnohem lépe.

"Metro je ochráněno mnohem lépe. To, co se stalo minulý týden, byla jiná situace. Protipovodňové bareiéry fungují za jiných okolností," řekl Aktuálně.cz Jan Svoboda z Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Vysvětlil, že minulý týden se při prudkém dešti nedostala voda až do metra, ke kolejím, ale jenom do vstupního vestibulu, kde byla asi půl metru vysoká hladina. Stanice sice byla pro cestující uzavřena, ale vlaky jí projížděly bez omezení.

Nejohroženější: Florenc a Invalidovna

Obnova podzemní dráhy před pěti lety, kdy voda zcela nebo z části zaplavila šestnáct stanic, vyšla na sedm miliard korun. Je to největší škoda, kterou povodeň napáchala na jednom objektu.

Ochrana před stoletou vodou se v srpnu 2002 ukázala jako nedostatečná. Navíc ochranný systém nebyl zcela v pořádku. Voda se totiž šířila netěsnými otvory pro kabely. Dnes už jsou tyto průchodky vyměněny, takže voda by se neměla dostat z jedné stanice do druhé.

U většiny ohrožených stanic jsou připraveny ochranné bariéry konstruované na úroveň povodně z roku 2002 s rezervou šedesáti centimetrů. Ochrana před vodou vyšla na stovky milionů korun.

Dvě stanice jsou zatím chráněnyméně: Florenc a Invalidovna. "Oproti roku 2002 se bezpečnost skutečně zlepšila, jsou ale dvě stanice, kde to není úplně dotaženo," citovala ČTK předsedu výboru dopravy pražského magistrátu Davida Vodrážku.

Florenc a Invalidovna jsou totiž konstruovány tak, že se nedají ochránit standardním způsobem jako jiné stanice. Ochrana je náročnější a dražší, nad stanicemi se musípostavit nové budovy. V obou případech se stavby připravují.

Praha nebude zcela ochráněna

Obdobně jako metro je na tom s ochranou před povodní celá Praha. Z větší části je na velkou vodu připravena, ale Zbraslav,Radotín, Chuchle a Troja na protipovodňové zábrany teprve čekají.

Na jihu Prahy se podle ČTK nejspíš začne se stavbouhrází ještě na podzim, ale v Troji až příští rok.

Minimálně stejně vysoké vodě jako před pěti lety by měla odolat centrální část hlavního města od Modřan po Libeň a od Smíchova po Stromovku. Protipovodňová opatření, která zatím vyšlana zhrubadvě miliardy korun, tviří mobilní zábrany, zemní valy, ale třeba ipřečerpávací stanice.

I po skončení plánovaných opatření ovšem zůstanou některé oblasti bez lepší ochrany. Patřík nim Lahovice a Lahovičky, Sedlec a některé jednotlivé domy včetně budov na Malé Straně, jako jsou Sovovy mlýny nebo Lichtenštejnský palác.

Praha v současnosti patří mezi nejlépe chráněná města před velkou vodou. Spousta především menších obcí ovšem nemá na protipovodňová opatření peníze.

13.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení