VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Povedou kontroverzní smlouvy z minulosti ke zdražení jízdného?

Praha - Je to krajně nepopulární krok, k němuž nyní schází politická vůle. Ovšem po říjnových komunálních volbách může být všechno jinak. Prosadí dopravní podnik (DPP) už v příštím roce zvýšení cen jízdného až o deset procent? A jaké jsou k tomu důvody?

7.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Předně ty oficiální je tu už dlouhých šest let, co si politici naposledy troufli zdražit předplatné kupony na MHD. Tehdy byla změna ještě radikálnější, než ta, která se zřejmě chystá v dohledné době. Měsíční kupon podražil o dvacet, roční pak téměř o patnáct procent.

Pokud by politici svolili ke zdražení po volbách, pak by v případě zvýšení cen předplatného jízdného cestující pražskou hromadnou dopravou za měsíční kupon zaplatili přibližně o padesát korun, za roční bezmála o pět set korun více.

Podle zjištění Pražského deníku by značná část cestujících byla svolná s případným mírným zdražením, ovšem jen při vědomí toho, že se DPP i magistrátu podařilo zrušit pochybné smlouvy z minulosti.

Jde například o kauzy SMS i papírových jízdenek, opencard, či o dodávku poruchových tramvají v hodnotě miliard korun. Připomeňme, že DPP vloni hospodařil s půlmiliardovou ztrátou. Cestující tedy mají pocit, že zvýšením jízdného mají dotovat v minulosti špatně nastavené hospodaření největší městské firmy.

Ochota připlatit si od nového roku za předplatné jízdné přibližně o deset procent navíc je mezi cestujícími pražskou MHD podmíněna účinnými kroky dopravního podniku (DPP) i magistrátu směrem k vypovídání a rušení nevýhodných smluv z minulosti. Poukazuje na to průzkum Pražského deníku.

Očekávání cestujících pražskou MHD?

Všech dvacet oslovených cestujících si například postěžovalo, že „ať jezdí na opencard, nebo na jednorázové papírové jízdenky, vždy přispívají na konta nějakých lobbistů, nebo spíš mafiánů." Nelíbí se jim prý ani zprávy o „údajně nevýhodných podmínkách v rámci zajišťování SMS jízdenek."

Více než dvě třetiny oslovených pak prý dychtivě čekají na to, jak se Praha „popere se smlouvou na dodávku nových, přesto nadmíru poruchových tramvají za miliardy korun." Několik dotazovaných si rovněž vzpomnělo na tendr, týkající se ostrahy budov DPP, který „byl v minulosti ušit na míru jednoho dodavatele, tedy bezpečnostní agentury, která jako jediná v zemi disponuje v podmínkách soutěže požadovaným komunikačním systémem."

Méně tramvají? Uvidíme brzy

Přestože prý zmiňované problematické smlouvy s plánovaným zdražováním nijak nesouvisí, cestující to vnímají jinak. Mohla by je snad uspokojit avizovaná blížící se dohoda mezi Prahou a dodavatelem tramvají 15 T For City Škodou Transportation. Po několika měsících těžkého vyjednávání se zdá, že DPP nakonec odebere méně, než domluvených 250 souprav za bezmála 20 miliard korun do konce roku 2018.

Nejspíš do začátku dubna by mělo být zřejmé, co zástupci hlavního města a DPP dojednali s plzeňským strojírenským podnikem v rámci sporné smlouvy z roku 2006. „Řádově o čtvrtinu by se měl snížit počet odebraných kusů," naznačil už dříve šéf DPP Jaroslav Ďuriš. „Jednání jsou už od loňského listopadu tvrdá, hlavně v otázkách budoucích nákladů na provozní údržbu tramvají, ale obě strany směřují k věcné dohodě," ubezpečil ředitel.

Zmínil také snahu rozložit další platby za odebrané tramvaje do delšího časového období. „Pro DPP tato smlouva z roku 2006 představuje enormní zátěž. Každý rok, a to až do roku 2018, měl DPP vyplácet zhruba tři miliardy korun," připomněl primátor Tomáš Hudeček.

„Výsledkem jednání by mělo být snížení ročních splátek, omezení nákladů na servis, protože s ohledem na pravděpodobnou poruchovost by se mohl nákup výrazně prodražit. Chceme také docílit technické a technologické vylepšování dodávaných tramvají, aby byly naplněny specifické požadavky Prahy a cestujících," shrnul Hudeček.

Nižší provize z SMS jízdenek

Jak Pražský deník zjistil v anketě, mezi cestujícími MHD panuje pramalé povědomí o tom, že problematickou smlouvu na zprostředkování SMS jízdenek se už alespoň částečně podařilo narovnat. Už loni v létě, ještě za ředitele Milana Křístka, totiž DPP vyjednal snížení původní provize pro zprostředkovatele, přičemž podnik tak údajně ušetří více než sedm milionů korun ročně.

Původní provize činila podle výsledků prověrky advokáta Václava Lásky neuvěřitelných pětadvacet procent z každé prodané SMS jízdenky. Úřadující ředitel DPP Ďuriš krátce po svém nástupu do funkce zmínil, že by si dovedl představit snížení provize až na deset procent. Zvýší s tedy ještě úspora DPP?

Nová soutěž už na konci léta

O něco známější je mezi cestujícími poněkud čerstvější zpráva. DPP totiž musí prodloužit často kritizovanou smlouvu na prodej jízdenek ve vestibulech metra. A to s původním dodavatelem. Vybrat nového se prý nepodařilo. Původní nevýhodná smlouva, kterou DPP vypověděl vloni na podzim, skončila letos v únoru. Nová smlouva, která platí od prvního března do jednatřicátého srpna je prý pro DPP o něco výhodnější.

Za poskytované služby ušetří řádově deset milionů korun. Na konci léta se pak DPP pokusí vypsat nový tendr v hodnotě zhruba 170 milionů korun. Ten původní byl i podle závěrů policejních vyšetřovatelů ušit na míru jedinému dodavateli a navíc byl předražený.

Kriminalisté kvůli tomu stíhají čtyři lidi, včetně někdejšího šéfa DPP, za jehož působení se smlouva podepisovala a bývalého radního pro dopravu z období působení primátora Pavla Béma. Policisté mají podezření, že se stíhaní dopustili porušování povinností při správě cizího majetku a pletichy při veřejné soutěži, za což jim hrozí až osm let vězení.

Plátcům cestovného v pražské MHD poměrně zásadně uvízla v paměti kauza údajně nevypověditelné dvacetileté smlouvy na zajišťování reklamy na majetku DPP, jejíž dodavatel si má celkem přijít na bezmála půl druhé miliardy korun. Navíc se smluvně zavázal k odvádění provizí soukromému subjektu, který je Nadačním fondem proti korupci a nově i policií spojován s vyváděním velkých částek z DPP na britské Panenské ostrovy.

Čtěte také: Zdražení jízdného v MHD rozhodně ne, slibují politici

Autor: Jakub Krupka

7.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Management - Management Vedoucí 33 000 Kč Ostatní řídící pracovníci v oblastech příbuzných obchodu a marketingu Sales specialist. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 33000 kč, mzda max. 33000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce: Jihlavská č.p. 1558/21, Praha, Prvotní kontakt: hana.vladkova@randstad.cz, požadujeme:, 2 roky praxe na obchodních pozicích, , plynně čínský jazyk slovem i písmem, , pokročilou znalost MS Word a Excel, Zaměstnanecké výhody: 5 týdnů dovolené, 3 sick day/rok, čtvrtletní bonusy, příspěvek na Cafeteri. Pracoviště: Randstad s.r.o. jihlavská, Jihlavská, č.p. 1558, 140 00 Praha 4. Informace: Hana Vladková, +420 778 435 053. Doprava a logistika - Rozvoz dokumentů 32 000 Kč Přijmeme muže a ženy na rozvoz dokumentů a zapisování dat. Informační technologie - Informační technologie Programátor 65 535 Kč Vývojáři softwaru Vývojář softwaru/Senior Software Engineer. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: City Empiria, Na strži č.p. 1702/65,, 140 00 Praha 4 - Nusle, kontakt: Kheková Radmila, e-mail: radmila.khekova@infor.com, , Znalost anglického jazyka slovem i písmem. Zkušenosti v oblasti procesů vývoje software a Java aplikací. Zkušenosti s J2EE platformami (J2EE, JEE, Spring). Vzdělání v obdobném oboru.. Pracoviště: Infor (česká republika) s.r.o. - 001, Na strži, č.p. 1702, 140 00 Praha 4. Informace: Radmila Kheková, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 16 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: . Pracoviště: Roline internationale spedition s.r.o. rudná, K Vypichu, č.p. 1303, 252 19 Rudná. Informace: Martina Hrudková, +420 736 215 169.

V pražské Zenklově ulici srazila tramvaj chodce.
AKTUALIZOVÁNO
3

Tramvaj srazila v Praze chodce. Mladého muže uvedli do umělého spánku

Jak jsme žili v Československu. Chodov.
8

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT