„Podle našeho ekonomického modelu by musela být nová koncese při únosném množství reklamy opět na 15 let. Nová smlouva by navíc nešla vypovědět a nebylo by ani možné upravit v ní množství přístřešků, které jsou nositeli reklamy. Většina koalice měla obavy ze zakonzervování stavu reklamy na tak dlouhou dobu,“ prohlásil radní pro oblast městského majetku Jan Chabr (Spojené síly), podle kterého v Evropě fungují oba vlastnické modely.

Praha se rozhodla mít situaci více pod kontrolou a koncesi proto připraví jen na pronájem reklamních ploch na vlastním mobiliáři. Vítěz tohoto tendru, který chce město vyhlásit letos v létě na maximálně pětileté období, bude mít zároveň na starosti údržbu přístřešků a ostatních prvků – zejména tedy čištění.

Hotovo by mělo být na jaře roku 2022

Náklady na výrobu stovek zastávek radní Chabr odhadl na 350 milionů korun, přičemž produkce i následná instalace by měla být postupná. „Pokud vše půjde bez zádrhelů, poslední nové přístřešky osadíme na jaře roku 2022,“ dodal Chabr.

On i další představitelé metropole upozorňují na problémy plynoucí ze smlouvy uzavřené mezi Prahou a JCDecaux ještě v minulém století. Dokument totiž neřešil „exit plán“ – tedy způsob, jakým dojde po konci kontraktu k výměně starých přístřešků za nové, které mají už vysoutěžený a testovaný design.

Smlouva je dědictvím „temné vlády ODS“

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) označil smlouvu s JCDecaux za dědictví „temné vlády ODS“ a za problém srovnatelný s kauzou Opencard. „JCDecaux ještě neřekli jasné stanovisko. Uvidíme, jestli budou chtít Prahu vydírat nebo s ní spolupracovat. Pevně doufám, že se nám podaří vyvázat město ze závislosti na jednom dodavateli,“ uvedl Hřib, který jedná s manažery JCDecaux spolu s radním Chabrem. Pozvolná výměna „kusu za kus“ by podle představ Prahy měla trvat asi devět měsíců.

JCDecaux, patrně ve snaze o prodloužení stávající smlouvy, nedávno nabídla Praze stovky kusů městského mobiliáře, jehož celkový stav je podle firmy tristní. „918 tisíc lidí v tomto městě nemůže v místě bydliště počítat s udržovaným a čistým přístřeškem, lavičkou, pravidelně vysypávaným košem atd.,“ uvedl za JCDecaux Václav Kuthan.