Výzkum podnítila a finančně zajistila radnice Prahy 5. „Vyšli jsme z podnětu obyvatel Janáčkova nábřeží, kteří se dlouhodobě potýkají se špatným ovzduším,“ uvedla Zuzana Hamanová, předsedkyně výboru územního rozvoje Prahy 5. Tým odborníků pak sbíral data pětkrát během letních měsíců.

Problém je zejména na legislativní úrovni

„Měřili jsme okamžité hodnoty koncentrace částic. Nejvyšší hodnoty byly u plavební komory a na náplavkách,“ vysvětlil Vojtíšek. Jednotlivé úrovně koncentrací se zvyšovaly vždy při proplutí lodě či při jejím zastavení v plavební komoře. „Takzvané průměrné městské pozadí je 5 až 10 tisíc částic na centimetr krychlový, při průjezdu lodí se hodnoty vyšplhaly až na stonásobky,“ přiblížil data vědec.

Navíc celková průměrná čísla jsou několikanásobně vyšší, než uvádí pět až deset let staré studie týkající se silničních vozidel. Pokud by se výsledky porovnaly s obdobnými měřeními ve světě, nevyšla by metropole právě dobře.

„Jsme na tom zhruba stejně, jako na tom byla nákladní doprava v USA před dvaceti lety,“ připomněl Vojtíšek. Navíc data nejsou mezi jednotlivé lodě rozmístěná rovnoměrně. Zhruba deset procent nejhorších hříšníků totiž způsobilo 40 % všech emisí částic. „Byli jsme dokonce svědky, jak jeden motor dosloužil přímo před námi,“ dodal Vojtíšek.

Vědci tak doporučují jediné, primárně je třeba, aby lodníci měli správně seřízený motor a náležitě se o něj starali. „V druhé řadě je třeba nevyhovující motory vyměnit a provádět průběžné kontroly,“ vyjmenoval Vojtíšek.

Problém je ale zejména na legislativní úrovni. Lodě totiž v průběhu jejich užívání nemusí procházet žádnými technickými kontrolami. Tématem se tak má zabývat magistrátní komise pro lodní dopravu. „Praha hledá cesty, jak zvýhodnit rejdaře, kteří budou využívat motory s nízkými emisemi,“ uvedl na toto konto v nedávné době náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

close Emise z lodí a silniční dopravy. Infografika. info Zdroj: DENÍK/Jana Kašparová zoom_in