Trvají už od začátku zimního semestru, tedy od října letošního roku. Nyní má mládež s ostatními pasažéry šanci na příznivější podmínky přepravy. Společnost Ropid totiž pokračuje ve šňůře změn nedostatků svého nově zavedeného systému.

Problém řešil Ropid s univerzitou

Jízda z konečné metra trasy metra A na univerzitu má k přívlastku „pohodlná" hodně daleko. Za krkem cítíte dech zhruba dvacetiletého spolucestujícího s batohem na zádech. Z druhé strany do vás strká brašna přibližně stejně staré dívky. Někdo vám šlape po noze, ale kdo, nepoznáte. V autobuse je tak těsno, že na vlastní špičky bot nelze dohlédnout. Odposlechu cizích rozhovorů se nevyhnete: „Stihnem to ještě do bufáče?"

close Z DEJVICKÉ DO SUCHDOLA. „Veřejná doprava do Suchdola byla ve špičkách nedůstojná pro místní obyvatele i pro studenty naší univerzity,“ řekl rektor ČZU Jiří Balík. zoom_in

Od 9. prosince by ovšem studenti měli stihnout nejen občerstvení, ale hlavně začátek hodiny. Zatímco od začátku akademického roku rostla na Dejvické fronta k autobusům, vedení univerzity vyvíjelo snahu, aby bylo jejích 10 tisíc svěřenců, využívajících tuto trasu, cestovních útrap ušetřeno. Výsledky jednání rektorátu s Ropidem budou v praxi citelné už na konci tohoto týdne od 9. prosince.

„Maximálně posílíme provoz linky 107 v době návozu na vyučování a odvozu z něj," říká Pavel Procházka pověřený řízením Ropidu. Za dobrou zprávu pro bezpečnost cestujících považuje i to, že nástupiště na Dejvické bude přesunuto z úzkého ostrůvku do sousední zastávky, kde je prostor k vyčkávání na příslušný spoj o dost širší.

Jednou by mohli jezdit tramvají

Ke změnám podle Procházky přispěly přesné informace o počtech studentů, rozvrhu vyučování a průzkumy vytíženosti jednotlivých spojů. Na základě údajů brzy posílí také provoz v odpoledních hodinách o víkendu, jelikož v sobotu a v neděli dojíždí na univerzitu studenti kombinovaného studia. Při zkouškovém období pak bude od ledna do 10. února platit mírně omezený jízdní řád.

Naopak posílen bude provoz v průběhu letního semestru, kdy se má mezi metrem a univerzitou zachovat interval spojů mezi 2 a 3 minutami.

Že jde o příjemnou, i když drobnou změnu k lepšímu, potvrzuje starosta Suchdola Petr Hejl. Naděje ve výraznější zlepšení ovšem vkládá do mnohem složitější koncepce: vybudování tramvajové trati.

„Z Podbaby do Suchdola by sice její výstavba byla z hlediska svahovitého terénu složitá, ale problém by mohla trvale vyřešit," poukazuje starosta na jednu z možností velkokapacitní přepravy. K dalším úvahám do budoucna patří také trolejbusová linka nebo eventualita navýšení počtu kloubových autobusů, jíž se momentálně Ropid zabývá.

„Představa, že kolem obytných domů bude projíždět tramvaj, se samozřejmě nelíbí lidem, kteří v blízkosti komunikace žijí," poukazuje na možná úskalí starosta Suchdola, který zároveň zve na prezentaci návrhů tramvajového řešení do Alšova kabinetu v prostorách úřadu, kde je výstava otevřena do poloviny ledna.

Ptali jsme se studentů České zemědělské univerzity

ANKETA: Jaká je cesta do školy?

close Kristýna Grebíková zoom_in Kristýna Grebíková

Není příjemná. Na zastávce jsou davy studentů, musíte se smířit s tím, že vám pár autobusů ujede než se vám podaří vtěsnat dovnitř autobusu. Dvakrát jsem přišla kvůli problému do školy pozdě. Raději jezdím autem.

close Tereza Císařová zoom_in Tereza Císařová

Autobusy jsou přeplněné. Musíme čekat na druhý až třetí autobus než se na nás dostane. Vyrážím proto raději z domova dříve. Opačná cesta zase bývá k večeru ucpaná.

close Jaroslav Blecha zoom_in Jaroslav Blecha

Cesta je hrozná. Autobusy jsou ucpané bez ohledu na to, v kolik do školy vyrazíte. Dojíždím z Kolína. Jednou za měsíc, se ve skupince domluvíme na společnou jízdu autem. Jinak to zvládám autobusem. Člověk musí být průbojný.

close Jan Mazanec zoom_in Jan Mazanec

Ostré to je hlavně v době, kdy studenti dojíždí na začátek hodiny. Chce to mít časovou rezervu a trochu drzost, jinak se na vás nedostane. Někteří čekají až na pátý autobus.

close Tereza Hellerová zoom_in Tereza Hellerová

Určitě komplikovaná. Na zastávce je plno, lidé se na ni ani nevejdou. Škola rozesílala e-mail, že se to má změnit. Dnes jsem se dostala do druhého autobusu. Zdá se mi, že poslední dobou mají kratší intervaly. Snad se situace řeší.

close Jakub Hrbek zoom_in Jakub Hrbek

Je problémová, obvykle ráno od osmé do jedenácté. Raději si nechávám v záloze o patnáct minut víc, než trvá samotná cesta. Jednou týdně jedu autem, když není velký provoz.