„Pražskému magistrátu by neškodilo, kdyby byl trochu provětrán,“ řekl na úvod tiskové konference čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. „První a poslední rozumný plán pro Prahu tady byl realizován za primátorování pana (Tomáše) Hudečka z TOP 09. Byl bych moc rád, kdyby to měli pražští voliči na paměti. Je ten nejvyšší čas napravit chyby, které se tu staly. Chtěli bychom přiblížit Prahu na úroveň Vídně nebo Mnichova,“ přeje si kníže Schwarzenberg.

Aby však jeho následovník v čele parlamentní strany a europoslanec Pospíšil mohl svůj plán uvést v život, potřebuje spolu se Starosty a nezávislými, KDU-ČSL, LES a Demokraty Jana Kasla spojenými silami uspět v říjnových volbách.

Na druhou stranu je trochu podivné, když zástupci Spojených sil kritizují předchozí vedení hlavního města v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Vždyť v posledních volbách do pražského zastupitelstva v roce 2014 skončila TOP 09 druhá za ANO a získala 16 mandátů z 65. STAN se navíc v Trojkoalici dokonce na pražské vládě podílí – jako radní pro životní prostředí působí Jana Plamínková, starostka Slivence. Na kandidátce Spojených sil pro Prahu na čtvrtém místě taky figuruje lidovec Jan Wolf, současný radní pro kulturu.

Agentura STEM/MARK exkluzivně pro MF DNES předpovídá koalici pěti stran 12 procent hlasů, což by stačilo na čtvrtou příčku za vítěznou ODS, Piráty a ANO. Čtrnáct procent respondentů by za primátora chtěla právě předsedu topky Pospíšila, stejný - nejlepší výsledek zaznamenal i pražský lídr občanských demokratů Bohuslav Svoboda. Skoro třetina Pražanů však nechce ani jedno z nabízených jmen na prvních místech kandidátek velkých stran.

Musíme zajistit, aby nezkolabovala doprava

Kdyby se tedy Pospíšil a spol. s ostatními subjekty dohodli na složení rady, co by chtěli hned na začátku vládnutí v metropoli prosadit? Prioritou je jako u ostatních doprava. Bývalý ministr spravedlnosti za ODS zmínil stavbu provizorního ocelového mostu, kdyby se musel uzavřít Hlávkův most. „Musíme za každou cenu zajistit, aby doprava v hlavním městě nezkolabovala úplně,“ řekl Pospíšil.

Spojené síly také chtějí vypsání architektonických soutěží na koncertní sál na Vltavské, kde spolupracují s architektem Josefem Pleskotem, a most mezi Holešovicemi a Karlínem. Vizi Rohanského mostu už nicméně nedávno představil primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). V oblasti dopravy počítá Pospíšilův plán ještě s koordinátorem dostavby městského okruhu.

Dokument rovněž obsahuje bod o vytvoření podrobného investičního plánu. Praha by pro příští čtyři roky měla mít k dispozici zhruba 60 miliard korun, které musí podle TOP 09 a STAN proinvestovat. „Praha poslední čtyři roky dává do investic asi sedmnáct procent svého rozpočtu. To je zoufale málo. Kvůli neschopnosti současného vedení Prahy připravit jakýkoliv investiční záměr se tak na účtech města bezcílně povalují desítky miliard korun. My připravíme jasný plán investic a vrátíme se do dob před nástupem hnutí ANO, kdy Praha investovala až třetinu svého rozpočtu do svého rozvoje,“ plánuje společný kandidát na primátora Pospíšil. Jeho kolegyně Hana Marvanová pak zopakovala potřebu zřídit tzv. protikorupčního ombudsmana.

Novela stavebního zákona

Další část „povolebního“ programu se věnuje stavebnictví. Pospíšil by rád využil zákonodárnou moc Prahy a předložil novelu zákona, která by měla zrychlit proces stavebního povolení. V případě, že stavební úřad nestihne v zákonné lhůtě povolení zpracovat, stavba by se automaticky podle nového zákona považovala za schválenou. Lídr TOP 09 by rád sehnal pro tento návrh podporu napříč politickým spektrem.

S povolováním staveb souvisí i centrální stavební úřad, který v minulosti v Praze fungoval. Nyní je v metropoli dvaadvacet separátních úřadů, které rozhodují o všech projektech v jejich působnosti. Podle koalice Spojené síly pro Prahu by měl velké a odborně náročné projekty posuzovat jeden celopražský úřad s dostatkem kompetentních pracovníků.