Zablokovaná Spořilovská spojka, několik kilometrů dlouhá kolona a nadávky čekajících řidičů. I to je výsledek demonstrace, jejíž účastníci požadují urychlenou dostavbu Pražského okruhu. Jde jim hlavně o chybějící úsek 511 mezi dálnicemi D1 a D11. Den co den je totiž sužují stovky těžkých náklaďáků, které jim projíždějí přímo pod okny. Trpí hlukem, dusí se smogem, ohroženi jsou i coby chodci.

Sdružení je spojeno s opozičním zastupitelem 

Je nasnadě, že výbušné téma se stalo i jakýmsi středobodem kampaně do podzimních senátních voleb v Praze 11. Jde o jeho zneužití, nebo o skutečnou snahu pomoci zoufalým obyvatelům Spořilova?

Středečení blokádu na Spořilovské spojce organizovalo občanské sdružení SOS Spořilov a iniciativa STOP kamionům, za níž stojí opoziční zastupitel Prahy 11 Petr Sýkora. Tento člen strany Jižní Město náš domov bývalého kontroverzního starosty Prahy 11 Dalibora Mlejnského je ale zároveň i kandidátem na senátora.

Prostesty souvisí s kandidaturou Sýkory 

Uskupení STOP kamionům na sebe upozornilo už minulý měsíc, kdy Sýkora zorganizoval protestní blokádu kamionové dopravy v Uhříněvsi. Sám komunální politik přiznává, že poslední aktivity v jeho iniciativě souvisí i s jeho kandidaturou.

„Samozřejmě je to součástí mé senátorské kampaně, ale pouze poslední měsíc. Tématem se zabývám už sedm měsíců a jsem každý den venku mezi lidmi," brání se zastupitel městské části.

Nejde jenom o trik na voliče? 

Šance, že by nový senátor dokázal léta odkládaný projekt urychleně přivést k realizaci, je ale minimální. Přesto Sýkora odmítá, že je téma dostavby okruhu pouze trik na voliče ze strany některých kandidátů.

„Senátor je vždycky více slyšet a také může iniciovat vznik nových zákonů a já si právě myslím, že stavební zákon by měl projít novelou, protože si nedovedu představit, že ve stávající podobě umožní dostavět úsek 511," dodává Petr Sýkora.

Dostavba se objevuje i na plakátech

Se stejným tématem jako jedním z hlavních bodů kampaně ale přišli i další kandidáti v Praze 11. Bývalá starostka Prahy 11 Marta Šorfová (ODS) například na billboardech, které lemují silnice Jižního Města, mimo jiné prohlašuje: „Prosazuji rychlou dostavbu Pražského silničního okruhu".

Plnou podporu má i od vedení pražských občanských demokratů, kteří v úterý ve svém prohlášení ostře zkritizovali vládnoucí koalici na magistrátu, že se nedohodla na zařazení bodu o dostavbě okruhu na čtvrteční zasedání zastupitelstva hlavního města.

Do diskuse se přidal i premiér 

Podporu dostavbě úseku 511 vyjádřila ve svém volebním programu i kandidátka ČSSD v Praze 11 Miroslava Skovajsová. Její stranický kolega a předseda vlády Bohuslav Sobotka minulý týden, tedy jen měsíc před senátními volbami, prohlásil, že chybějící jihovýchodní část okruhu by se měla začít stavět do konce roku 2019.

Plnění harmonogramu stavby, kterou nedávno ministerstvo dopravy vyřadilo z prioritních projektů, pro které nebude nutné opakovat proces EIA, bude podle premiéra hlídat nově založená pracovní skupina. Měli by ji tvořit zástupci dotčených ministerstev a hlavního města.

Úsek 511 Pražského okruhu má měřit přes 12 kilometrů a jsou na něm plánovány čtyři mimoúrovňové křižovatky. Součástí stavby, která propojí obě dálnice, jsou dva tunely. Celý vnější okruh kolem metropole měří zhruba 80 kilometrů, nyní je v provozu jen asi polovina.

Čtěte také: Protestní pochod zablokoval vytíženou Spořilovskou v Praze 4