Favoritem je sice Babiš, vlivem kauzy Čapí hnízdo se ale dostal do defenzívy. ANO je navíc stranou, kterou nový limit výrazně omezil. Podle Babišova vyjádření plánovalo utratit přes 90 milionů.

Dlouhodobě nejsilnější zbraní ANO v předvolební kampani je Babišova komunikace na Facebooku. Statusy připravují jeho poradci pod vedením Marka Prchala a Marka Hanče, videa točí společnost Panda Media.

Babišova zbraň se ale v současnosti obrací proti němu. Jeho výroky jsou stále častěji konfrontovány s jeho kauzami. „Tradiční politici jsou pokrytci, kteří převedou firmy na manželky nebo děti a tváří se, že s nimi nemají nic společného,“ stálo v letácích ANO z kampaně před minulými parlamentními volbami. „Farmu Čapí hnízdo vlastnili v rozhodné době mé dvě dospělé děti a bratr mojí partnerky,“ píše ve vyjádření z doby, kdy začala kauza Čapí hnízdo.

ZAPAMATOVATELNÝ STYL

TOP 09 plánuje investovat do voleb zhruba 70 milionů korun. Konzultant v oblasti komunikace Josef Bouška vyzvedává v souvislosti s působením na sociálních sítích Dominika Feriho.

„Často se hovoří o skvělé komunikaci Babiše na Twitteru, mnohem pozoruhodnější je ale případ Dominika Feriho. Mladý teplický zastupitel má sice zapamatovatelný styl, leč neexistuje důvod, proč by jej na Facebooku mělo sledovat téměř 80 tisíc lidí. Na to afro samo o sobě nestačí,“ uvedl.

Také KDU-ČSL má internetového „specialistu“. Je jím vicepremiér české vlády Pavel Bělobrádek. Také on komunikuje na sociálních sítích spontánně, jeho výsledky jsou ale rozporuplnější.

„Vyjadřování Pavla Bělobrádka bezesporu není sterilní, efekt je však opačný než u Feriho,“ tvrdí Bouška, podle nějž vicepremiér působí v běžném projevu jako rozumný člověk, ale na sítích se z něj stává „zbraň hromadného ničení“.

„Do lejna občas šlápne ledaskdo, ale zatímco většina lidí se v takovém případě snaží na sebe neupozorňovat, předseda lidovců má pozoruhodnou schopnost poskakovat uprostřed páchnoucí hromádky a rozmazávat její obsah,“ prohlašuje Bouška. Připomíná, že od momentu, kdy se Bělobrádek na Twitteru divil samoživitelce, že si „nepořídí chlapa“, utekly jen čtyři měsíce a přišla kauza „Psovi psí smrt“.

„Psát ženě, která truchlí nad ztrátou milovaného zvířete, že její pes neumřel, protože zvířata ‚uhynou, pojdou, chcípnou, padnou, zhasnou', je hulvátské,“ myslí si Bouška.

HUMOR A NÁZORY

Občanská demokratická strana si najala na předvolební kampaň agenturu Komplot, která se podílela na prezidentském tažení Andreje Kisky. Za zmínku v případě ODS stojí sestavení pražské kandidátky, kterou vede poslankyně Jana Černochová, dvojkou je předseda regionu Filip Humplík a třetí Václav Klaus mladší.

Také tito politici patří mezi velmi aktivní a kontroverzní uživatele internetu. Konkrétně Černochová se dala začátkem léta vyfotit na pražské Náplavce se samopalem v ruce. Humplík, jinak spolumajitel komunikační agentury Konektor, je aktivní blogger.

V souvislosti s Humplíkovým angažmá v Konektoru stojí za zmínku, že další ze spoluzakladatelů Konektoru, Martin Charvát, spolupracuje na kampani ČSSD. Charvát se přitom v minulosti podílel i na kampaních ODS.

Novou stranou, která má potenciál dostat se do sněmovny, jsou Piráti. Také ti mají sociální sítě jako svou silnou zbraň. Jednak díky spontánnímu projevu předsedy Ivana Bartoše, který je schopen působit autenticky, díky čemuž jeho internetové příspěvky získávají podporu, jednak se do jejích služeb dal i vlivný facebookový „opinion maker“ – marketingový specialista Jakub Horák, jehož profil na Facebooku sledují tisíce lidí.