I takto se v minulosti představitelé některých pražských obvodů snažili upoutat na sebe pozornost voličů. Často za obecní peníze v komunální kampani.

Občanské sdružení „Zaostřeno na 10" upozornilo redakci Pražského deníku na podezření, které pojalo v těsném závěru politické kampaně v rámci předčasných voleb do Poslanecké sněmovny. Jeho členové jsou přesvědčeni, že i zde se politicky agitovalo za obecní peníze. Tvrdí, že radnice Prahy 10 doručila obyvatelům městské části jen den před volbami „radniční noviny", jež mimo jiné obsahovaly rozhovory se dvěma kandidáty do Poslanecké sněmovny.

Radnice se ovšem proti takovému nařčení ohradila a považuje je za absurdní nedorozumění. Tiskovina prý byla zadána k výrobě ještě v době, kdy o termínu předčasných voleb neměl nikdo ani tušení a tehdy měla být naplánována také distribuce. „Rozhodně odmítáme, že jde o politickou agitaci. Obsah je čistě informativní a vztahuje se k činnosti představitelů Prahy 10 na poli jejich kompetence v městské části," zdůraznil na dotaz Pražského deníku mluvčí Prahy 10 Jan Charvát.

Sdružení ale trvá na svém podezření a hodlá prý na radnici podat trestní oznámení. V čem tedy spatřuje problém? „Ve čtvrtek 24. října, tedy v předvečer voleb, byla do schránek obyvatel Prahy 10 roznesena informační brožura Prahy 10 nazvaná Nabídky a novinky v sociálních a zdravotních službách. Na čtyřiadvaceti stranách, v barvách a na křídovém papíře zde lidé z Prahy 10 nalezli mimo jiné rozhovor se starostou městské části a lídrem kandidátky volebního bloku Hlavu vzhůru Bohumilem Zoufalíkem," napsalo sdružení redakci.

Zmiňuje se rovněž o dvou dalších rozhovorech, které brožura obsahovala. Sdružení se nelíbí, že na jejích stránkách promluvil také první místostarosta Prahy 10 a šéf tamního klubu zastupitelů za ČSSD Vladimír Novák. Z jakého důvodu? „Pan místostarosta je manželem zastupitelky Hany Novákové, která byla zapsána na čtvrtém místě kandidátky ČSSD za hlavní město. Dále se zde objevil také rozhovor s radní Markétou Jiráskovou, kandidující v hlavním městě za ODS z třiatřicátého místa kandidátky," vysvětlili zástupci sdružení.

„Podle našeho názoru jde o zjevnou předvolební reklamu za veřejné peníze, a proto se naše sdružení rozhodlo podat trestní oznámení, kvůli podezření ze zneužití pravomoci úřední osoby podle paragrafu 158 Trestního zákona," vysvětlila předsedkyně sdružení Olga Richterová a slíbila, že detailní právní rozbor zveřejní po podání trestního oznámení.

Mluvčí desítky Jan Charvát je ale přesvědčen, že takové oznámení nemá šanci na úspěch. „Tyto konkrétní informační brožury radnice chystala zhruba od poloviny minulého roku. Výběrové řízení na zhotovitele a tiskárnu bylo vypsáno v létě a to ještě nebyl znám termín předčasných voleb do sněmovny. Samozřejmě, že právě v létě byly už známy také termíny distribuce. Je tedy absurdní se domnívat, že by šlo o politickou předvolební kampaň, záměrně načasovanou na předvečer voleb," ujistil Charvát s tím, že všechny potřebné údaje doloží.

Distribuce pokračuje i po volbách

„Ostatně distribuce brožury pokračuje ještě nyní, kdy již máme dávno po volbách," doplnil mluvčí Prahy 10. Připustil, že se radniční tiskovina mohla některým občanům Prahy 10 ocitnout ve schránce den před volbami. „To samozřejmě nebyl záměr. Opakuji, že šlo o předem nasmlouvané termíny distribuce. Nevlastníme křišťálovou kouli. V době, kdy materiál vznikal, nikdo netušil, že právě jmenovaní představitelé radnice budou kandidovat za jakoukoliv stranu do sněmovny. Navíc se vyjadřují čistě k otázkám, které mají v rámci samosprávy na starosti, bez jakékoliv zmínky o politické příslušnosti," řekl dále redakci Charvát.

Podle něj je pozoruhodné, že sdružení „Zaostřeno na 10" si stěžuje na to, že radnice informuje veřejnost. „Právě lidé z tohoto sdružení nám velmi často vyčítají, že informace neposkytujeme," uzavřel Charvát.

Olga Richterová však kontrovala. V rámci Prahy 10 prý dlouhodobě pozoruje „účelové dávkování informací."

„Usilujeme proto o proměnu radničních novin směrem k větší objektivitě a názorové pluralitě. S takovouto jak se zdá předvolební reklamou načasovanou na den, kdy přišly volební lístky, a převlečenou za informační brožuru zacílenou především na seniory, jsme se ale ještě nesetkali," trvá na svém Richterová.

Sdružení cituje pasáže z brožury, které se mu zdají zavádějící:
„V sociální oblasti patří Praha 10 mezi přední městské části metropole a nabízí svým občanům unikátní projekty a stále kvalitnější služby. Hodně se zabýváte sociální oblastí a pomocí lidem. Ostatní městské části vám takovou sociální síť a zdravotnická zařízení mohou závidět…" odpověď B. Zoufalíka začíná takto: „Je pravda, že v celé řadě projektů jsme byli v České republice doslova průkopníky (…)."

„Stále zkvalitňovat a přizpůsobovat tyto služby potřebám občanů není asi vůbec jednoduché?" na tuto úvodní otázku V. Novák odpovídá: „Máme oproti jiným městským částem tu výhodu, že se této problematice věnujeme dlouhodobě a ve značném rozsahu. (…)"

Další otázka, kterou V. Novák dostává, zní takto: „Čím to je, že se vám daří udržovat tak vysokou kvalitu služeb?"

Zdroj: O. S. Zaostřeno na 10