VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Politici a úředníci se přou o „tunelovou“ linku MHD

Praha - Za necelý měsíc se kvůli výměně eskalátorů a dalším opravám uzavře na tři čtvrtě roku hlavní přístup ke stanici metra Anděl. Ta bude přístupná jen ze vzdálenějšího vestibulu Na Knížecí.

28.8.2017
SDÍLEJ:

Na Knížecí. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Iproto opět zaznívají výzvy k co nejrychlejšímu zavedení nové autobusové linky, která by přes Strahovský tunel a Blanku zajistila rychlý spoj mezi Prahou 5 a 6. Na pětce by měla linka konečnou právě Na Knížecí. Kolem jejího zavedení jsou ale dlouhodobější spory.

Mezi hlasité propagátory linky patří vedení Prahy 5

K cestě ze Smíchova do Dejvic nebo obráceně můžete aktuálně využít buď metro s přestupem, anebo tramvaj číslo 20, která trasu urazí za přibližně 20 minut. Nová linka, vedená přes tunelový komplex, by měla tuto trasu urazit za 5 až 10 minut. Mezi hlasité propagátory linky patří vedení Prahy 5.

„Naším cílem je přímé a co nejrychlejší spojení centra dvou městských částí. Představujeme si jednu linku, více už by bylo kapacitně velmi problematické,“ uvedl za radnici pětky mluvčí Jakub Večerka, který dodává: „Vzhledem k tomu, že linka má naprostou podporu obou městských částí i magistrátu a především ji velmi vyžadují občané, nedokážeme si představit, že by nevznikla. Doufáme, že i vzhledem k uzavírce výstupu stanice metra Anděl na 9 měsíců bude nový spoj spuštěný v nejbližší době.“

Námitky Ropidu 

Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) má s novým spojením problém především proto, že by podle přání šesté městské části měla končit na Hradčanské, a nikoliv na dopravně přetíženém Vítězném náměstí. Varianta s Hradčanskou by ale podle ROPIDu byla neefektivní vzhledem k vytíženosti a tím pádem i finanční a ekologické zátěži. „Podle našich analýz podstatná část cestujících míří např. ze Smíchova právě na Vítězné náměstí. Ti by museli na Hradčanské přestupovat,“ upozorňuje mluvčí ROPID Filip Drápal. Podle něj nejsou v současnosti kvůli nedostatku řidičů a nízké nezaměstnanosti kapacity pro zavádění nových linek MHD mimo plán pro roky 2017 a 18, který schválilo vedení metropole, vybírající z návrhů městských částí.

Linka mezi Andělem a Hradčanskou v tomto plánu není a její zavedení by prý muselo být na úkor jiných spojů. „Šestkou“ preferovaná varianta tunelového spoje tedy není podle Drápala ideální: „Tunelové linky spojující Dejvickou s Andělem či s Prosekem a Letňany byly vždy v rámci posuzování vyhodnocovány jako nejefektivnější, ale ROPIDu se nikdy nepodařilo přesvědčit MČ Praha 6, aby mohly být zavedeny.“

Dolínek: „Máme ekologičtější spojení" 

Starosta Prahy 6 nicméně už v nedávném rozhovoru pro Blesk odmítl obvinění, že je jeho radnice „žábou na prameni“ ve sporu o novou linku: „Praha 6 je samozřejmě nakloněna a otevřena jednáním o případném vedení linky pražskými tunely, její vyústění na kapacitně přetíženém Vítězném náměstí ale odmítáme,“ konstatuje starosta Ondřej Kolář (TOP 09). Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek ČSSD) v lednu de facto podpořil stanovisko ROPIDu, když Pražskému deníku řekl: „Máme ekologičtější spojení. Navíc v tunelech je riziko nehody, uzávěr nebo změn provozu.“ Teď se Dolínek staví spíše za plán linky podle městských částí, ale stále s jistou opatrností: „V tuto chvíli musí ROPID přijít s návrhem, za jakých podmínek by bylo možné linky provozovat. Úskalí je tam hned několik, od nedostatku řidičů až po potenciální zpoždění spojů na některých komunikacích.“ ROPID je servisní organizace města, a proto se bude muset ve finále podřídit vůli politiků. Dohady ale mohou přípravu případného spoje zpomalit. Podle Dolínkova vyjádření pro ČT by autobusy do tunelu mohly vyjet v lepším případě na konci roku.

Kdo to zaplatí?

Dohady vyvstaly i kolem financování záměru, jehož rozpočet by měl být 3040 milionů korun. Radnice „pětky“ dříve jevila ochotu na novou linku dokonce přispět z vlastní kasy, protože se cítila „v boji za ni dlouhodobě osamocená“. Praha 6 naopak případný příspěvek rázně odmítla. „Nevidím důvod, proč sponzorovat pražský magistrát, financování linek MHD je jednou z jeho základních povinností,“ komentuje to starosta Ondřej Kolář. Pražský radní Dolínek pak přístupy obou lídrů městských částí a shodou okolností spolustraníků z TOP 09 vykreslil v černobílých barvách: „Konstruktivní přístup Prahy 5 jednoznačně vítám. Praha 5 je v tomto ohledu ukázkově fungující městskou částí. Je to bohužel obrovský rozdíl oproti Praze 6, jejíž vedení naopak více mluví do novin, než pracuje.“

Autor: Jan Prokeš

28.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Revoluční ulice v Praze. Ilustrační foto.

Praha nechá vypracovat studii na proměnu ulice Revoluční

Popelnice na tříděný odpad. Ilustrační foto.
5

Praha koupí od AVE CZ akcie Pražských služeb. Skoro je ovládne

Záchranka: Příjem pacienta nemocnicí trvá i tři hodiny. Situace se ale zlepšuje

/INFOGRAFIKA/ Komplikovaných předání na urgentní příjem jsou už „pouze“ jednotky měsíčně. Problém je stále v nedostatku lůžek. Až tříhodinové zpoždění si podle interních dokumentů pražské záchranné služby, které získala redakce, na svůj vrub připsala letos v září motolská nemocnice, když od záchranářů nepřevzala ženu s příznaky mrtvice. Pacientku nakonec přijala Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN). 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

Pražští policisté zadrželi na začátku listopadu 241 kapsářů. Víc než loni

Husarský kousek se povedl pražským policistům, kteří na začátku listopadu zadrželi 241 kapsářů. Je to více než za celý loňský rok, kdy se podařilo dopadnout 189. Kapsáři se nejčastěji pohybují v širším centru hlavního města, tedy na Praze 1 a 2. Informovali o tom pražští policisté na svých internetových stránkách.

V pražských lesích přibylo 500 nových laviček. Oprav se dočkají i dětská hřiště

Hostivařský lesopark, Prokopské údolí, Divoká Šárka, Kunratický les či Chuchelský háj. Na řadě míst metropole mohou návštěvníci narazit na obnovená posezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT