Jde o částky v řádu miliard. Problematická a podle mnohých předražená Blanka, která je součástí městského okruhu, už Prahu stála 27 miliard. Konečný účet má být 36 miliard korun. Otevření se plánuje na jaro příštího roku.

Čtěte také: Radní: Trojský most je třikrát dražší, než měl původně být

Detektivové z českobudějovické expozitury útvaru pro odhalování organizovaného zločinu se zabývají podezřením ze spáchání trestného činu porušení pravidel hospodářské soutěže a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Vyšetřování se týká usnesení rady z loňského prosince, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

Problémy s proplácením faktur za provedené práce má město už více než rok. Situace podle současného vedení města nastala kvůli tomu, že politici v minulosti delegovali velkou část pravomocí na úředníky. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) už dříve řekl, že se tak „zbavovali" zodpovědnosti za některá rozhodnutí.

Stavbaři pak pokračovali  v práci bez toho, aniž by miliardové investice schvalovaly odpovědné orgány města. Ohledně zakázek k Blance tak podle TOP 09 město „balancuje" na hranici zákona o veřejných zakázkách. Vůči stavební firmě Metrostav vznikl dluh ve výši 1,8 miliardy korun. Praha jej postupně splácí. Většinu by měla proplatit do konce roku. I tak ale zbudou faktury za několik stovek milionů. Praha údajně přitom neví, jak je zákonnou cestou splatit.

Tunelový komplex Blanka je jako součást vnitřního obchvatu města strategickou dopravní stavbou Prahy. Jeho výstavbu, která začala v roce 2007, posvětilo tehdejší vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS).