Policie přiznává, že za chybějící nebo vadné filtry pevných částic pokuty nerozdává. Ze zákona totiž prý nemá oprávnění k měření škodlivých emisí to přísluší stanicím technické kontroly nebo stanicím měření emisí. Podle vrchního komisaře Petra Habenichta se ale Policie ČR snaží situaci změnit.

Policie může nařídit kontrolu vozu

„Mohu potvrdit, že se vedou jednání s ministerstvem dopravy směrem k zefektivnění kontrol vozidel se zaměřením na kontrolu filtrů pevných částic,“ potvrdil Habenicht. Podle něj má policie nyní oprávnění nařídit kontrolu vozu, zastaveného v rámci silniční kontroly, pouze přímo v kamenné stanici státní technické kontroly nebo ve stanici měření emisí.

Podle Zelených nabídl pražský magistrát a Asociace emisních techniků policii darování měřicích přístrojů a finanční podporu, ve snaze o účinnější postih hříšníků za volantem. Takovou nabídku ale policie rozporuje: „Policejní prezidium s nikým o zapůjčení potřebných přístrojů pro měření emisí nejednalo. V žádném případě se nebráníme jakékoliv spolupráci,“ dodává Petr Habenicht.

Nejhorší jsou přibržďující nákladní automobily 

Problematice pevných částic se dlouhodobě věnuje bioložka, lékařka a senátorka Eva Syková (ČSSD), zvolená v Praze 4. Podle Sykové jsou právě tam lokality, kde koncentrace pevných částic mnohonásobně překračuje povolené limity konkrétně například Spořilov.

Nejpostiženější jsou prý domy poblíž silnic s velkým množstvím přibrzďujících nákladních automobilů. „Výzkumy, kterých se zúčastnili dobrovolníci, prokázaly genetické změny pod vlivem nadměrného množství pevných částic z výfuků. A to už po několika týdnech. V delším časovém horizontu může vdechování těchto látek způsobit rakovinu nebo astma. Nebo se přinejmenším na jejich vzniku podílet.“

V ČR jezdí milion dieselových aut bez funkčního filtru

Senátorka Syková proto považuje současnou benevolenci ke kontrolám filtrů za alibismus, který dává do kontrastu s Německem. Tam hrozí za prohřešek v tomto směru vysoké pokuty.

„Slyšela jsem jednoho politika, který doporučoval nespokojeným obyvatelům zamořených ulic, aby se odstěhovali do lesa. Asi si neuvědomil, že tito lidé jsou často chudší a staří. A tedy se nemají kam odstěhovat, přičemž jsou zároveň k působení těch škodlivin nejnáchylnější.“ Podle aktuálních odhadů Ústředního automotoklubu jezdí v Česku až milion dieselových aut bez funkčního filtru pevných částic. Nový filtr vyjde na minimálně 15 tisíc korun.

Filtr pevných částicZařízení, které odstraňuje karcinogenní, velmi jemné prachové částice z výfukových plynů vozidel s naftovým motorem.
Systém funguje na principu zachytávání pevných částic na porézním materiálu filtru.
Filtr je čištěn spálením sazí zachycených sítkem působením vysoké teploty