Nezodpovědným pěšákům oproti řidičům nehrozí za prohřešky žádný záznam, jen několika set korunová pokuta.

Nespokojenost policie způsobily výsledky statistiky. Podle ní zaviní ročně chodci vPraze přibližně jedno procento ze všech dopravních nehod. Na první pohled se to může zdát jako zanedbatelný údaj, ale například loni odpovídal počtu 311nehod, což je dvacet procent všech střetnutí zaviněných chodci na území České republiky.

Policie na základě nepříznivých výsledků statistiky chce zvýšit bezpečností akce, při kterých se zaměří na chování řidičů. „Se statistikami pracujeme průběžně už dlouhou dobu a výsledky nás utvrzují vtom, že vůči chodcům musíme přitvrdit,“ sdělil šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula, podle kterého budou současně probíhat osvětové výukové akce zaměřené na chování chodců.

Přibývá opilých chodců

Policisté současně volají po větší odpovědnosti chodců, kteří mohou své přestupky opakovat bez potrestání, vyjma toho finančního. „Společnost je bohužel kchodcům moc tolerantní. Pravidla by pro ně měla být určitě přísnější. Mohli by mít za své přestupky bodový záznam, podobně jako ho mají řidiči,“ pokračoval Švrčula, který tvrdí, že chodci a řidiči si nemají co vyčítat. Disciplína a tolerance podle něj chybí na obou stranách.

Zpolicejní statistiky nehodovosti za loňský rok vyplývá, že se vmetropoli zvyšuje počet opilých chodců, kteří zaviní srážku sauty. Zatímco vroce 2006jich bylo 40, loni už 52.Podle odborníků tento statistický údaj souvisí celkovým růstem konzumace alkoholu včeské společnosti. „VPraze se tento trend projevuje nejvíce, protože je tu velká koncentrace podniků, kde se alkohol konzumuje,“ sdělil Deníku psycholog Karel Humhal.

Ženy jsou opatrnější

Podle zjištění policejních statistiků se na celkovém počtu dopravních nehod zaviněných chodci podílejí muži častěji než ženy. Loni to bylo 116mužů a 84žen. Tento rozdíl si Humhal vysvětluje tak, že ženy jsou oproti mužům přirozeně opatrnější a méně porušují pravidla. „Ženy mají ve všech oblastech lidské činnosti méně úrazů, což jen potvrzuje názor, že nejdou do zbytečného rizika,“dodal.

VPraze se však často stávají inehody, při kterých jsou chodci oběťmi. Například loni došlo vmetropoli k232srážkám, kdy bezohledný řidič nedal na přechodu pro chodce přednost. Nikdo naštěstí při těchto nehodách nepřišel oživot, ale údaje za minulý rok potvrzují, že to byla spíše náhoda. Vroce 2006zabili řidiči na přechodech vmetropoli pět chodců, vroce 2001dokonce jedenáct.

Ikdyž loni nikdo nezemřel na pražských přechodech, v68případech si ze střetu odnesli chodci vážné zranění, což je o21případů více než vroce2006.