„Tato změna je v souladu s vývojem judikatury a výkladových stanovisek soudů v této oblasti. Advokátní kanceláře zajistí proces vymáhání pohledávek od pokusů o mimosoudní vyrovnání, přes zastoupení u soudů až po případné exekuce," uvedl ředitel DPP Martin Gillar.

Dopravní podniky by si měly pohledávky vymáhat samy

Soud v roce 2014 rozhodl, že firmy, které skupovaly pohledávky od dopravních podniků, nemají nárok na vysoké náklady na právní zastoupení, které si od pokutovaných nárokovaly. Doporučil, že si mají dopravní podniky pohledávky vymáhat samy. „Mělo by tak dojít k maximálnímu omezení excesů spojených s vymáháním nezaplacených pokut," dodal vedoucí právního odboru DPP Dalibor Kučera.

Pokuta v Praze vyjde na 800 korun 

Pokuta za jízdu bez lístku je v Praze 800 korun na místě. Pokud cestující nezaplatí, zvyšuje se v pokladně dopravního podniku na 1500 korun.

Počet pokutovaných černých pasažérů se v posledních letech příliš nemění. V roce 2016 to bylo 299.533 postihů, jednotky procent tvoří cestující, kteří zapomněli kartu s platným časovým kuponem doma. Ti zaplatí jen manipulační poplatek 50 korun. Na pokutách dopravní podnik vybral loni 136 milionů korun.

Čtěte také: DPP chce jednat s firmou Globdata o změně provize z sms jízdenek