Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokud město nezaplatí dluh, stavba Blanky se o rok odloží

Praha – V případě, že město včas nezaplatí stavební společnosti Metrostav dlužnou částku ve výši jedné a půl miliardy, budou se muset práce na tunelovém komplexu Blanka odložit o celý další rok.

19.2.2013 3
SDÍLEJ:

Den otevřených dveří tunelového komplexu BlankaFoto: Deník/Šťastný Vladimír

„Jestli magistrát nezaplatí dlužné částky, budeme nuceni omezovat další práce na stavbě. Zatím jsme kvůli tomu omezili terénní úpravy. Brzy ale budeme muset zrušit i práce, které podmiňují celý provoz," uvedl mluvčí Metrostavu František Polák. „Jedná se o více než miliardu a půl, což pro nás není nijak zanedbatelná částka," dodal.

Město peníze má

Aby stavaři mohli pokračovat v práci, musí primátor schválit rozsah prací v aktuálně budovaném úseku Prašného mostu do čtrnácti dnů, dlužnou částku potom zaplatit do čtyř měsíců. „Je to velice akutní a v této fázi prací složitější o to, že na Prašném mostě na naši činnost navazují práce dalších investorů, kteří budou upravovat především pozemní komunikace," dodává Polák.

FOTO: Podívejte se s námi do tunelu Blanka

Primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že magistrát částkou disponuje. „Od léta 2012 nedocházelo k proplácení faktur za výstavbu tunelového komplexu Blanka. Důvodem ale nebylo to, že by město nemělo finanční prostředky na zaplacení faktur, kterými plně disponuje, ale fakt, že v průběhu výstavby došlo k významným změnám projektu a vedení města logicky chtělo vědět, za co jsou finance konkrétně vynakládány. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohlo proplatit faktury v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Proces je složitější díky velkému množství prací. Jedná se o kontrolu v rámci více než 2 300 složek," vysvětluje Svoboda prodlevu v platbě.

Projektanti nechtějí vydat plány

Rada města rozhodla, že zaplatí nyní Metrostavu faktury, které jsou v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, což je zhruba 300 milionů korun. Zbylé faktury, ve kterých jsou obsaženy vícepráce, jsou podrobovány kontrolní analýze. „K definitivnímu řešení tak dojde v řádu šesti měsíců," dodává primátor. To je ale podle stavařů pozdě…

Společnost totiž nemůže v práci pokračovat, pokud spoluinvestorům a projektantům není schopna garantovat schválení rozsahu prací magistrátními úředníky, v důsledku tedy zajistit finanční ohodnocení za odvedenou práci. Průtahy se splátkou prodlužují i dobu, za kterou by tunel mohl být dostavěn. I kdyby primátor částku z rozpočtu města pro společnost uvolnil do půl roku, stavba se neprotáhne o počet měsíců prodlevy, ale o celý rok.

Stavbě by průtah do zimy uškodil

Práce by totiž zasáhly do období zimy, a to si Metrostav netroufne riskovat. „Začnou mrazy škodící materiálům a my budeme o rok později, kdy se vše bude muset napravovat, čelit obvinění, že děláme práci nekvalitně. V žádném případě nebudeme pokračovat v podmínkách, které by ublížily samotnému projektu a paradoxně ho mohly ještě prodražit. Nestihneme včas prodiskutovat plány na další práce. Je to závažná fáze příprav a nemůžeme ji ošidit. Nikdo s námi do toho nepůjde bez záruky zaplacení práce. Momentálně máme problém i s tím, že nám projektanti nechtějí dát plány stavby, protože jim Praha doposud za již odvedenou práci nezaplatila," uvádí Polák.

Podle jeho slov rozšíření prací, tedy i zvýšení nákladů, navrhla se svými připomínkami sama radnice. Nad tunelem mají vzniknout například cyklostezky a jiné dopravní značení, které nebyly v původních plánech.

Tunel Blanka a jeho nákladný rozpočet je silně kritizován veřejností. Primátor Svoboda se pokouší maximálně snížit náklady a ze svých požadavků neustupuje. „Peníze, které odcházejí z rozpočtu Prahy, musejí být přesně doložené. Stejně jako každý člověk, který si hlídá své náklady, tak i město dřív, než přistoupí k proplacení všech víceprací nad rámec zadávací dokumentace, musí provést detailní kontrolu," uzavírá.

Autor: Kateřina Chvátalová

19.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení