„Beerbiky“ by měly mít zapovězenou buď zónu, kam nesmí automobily nad 3,5 tuny, nebo i širší oblast, kam nemohou vozy vážící nad šest tun. První zahrnuje většinu Pražské památkové rezervace na území Prahy 1 a 2, druhá zasahuje i do Prahy 4, 5, 6 a 7. 

 

„Zakážeme vjezd do centra všem pivním kolům a současně neomezíme cyklisty nebo dodavatele, kteří na kolech rozvážejí zboží a motorovou dopravou přetíženému centru výrazně ulevují,“ poznamenal k plánu radní pro dopravu Prahy 1 David Skála (Praha 1 sobě).

Návrh nejspíš uspěje

Radnice „jedničky“ chce vytlačit pivní kola uzavřením historického jádra pro kolová nemotorová vozidla širší než 1,2 metru. Česká legislativa totiž řadí beerbiky na úroveň klasických jízdních kol, přestože pojízdné hospůdky mají kromě šlapacího pohonu i záložní motor.

Návrh Prahy 1 je podle Skály elegantní v tom, že nepočítá s potřebou nových výstražných cedulí. Upozornění na zákaz by měla být instalována na už existujících značkách pro nákladní vozidla.

Restrikci pivních kol musí formálně zavést magistrát. Úspěch iniciativy Prahy 1 je ale velmi pravděpodobný, protože tamní radnice plán koordinuje s vedením celého města. To počítá s tím, že omezení ještě před začátkem jeho platnosti zkonzultuje s dalšími městskými částmi.

Projížďku s „pivním vozítkem“ nabízí na internetu několik firem a podle odhadů se jich po centru pohybují desítky. Vedení společnosti Original Beer Bike nechce předjímat budoucnost svého podnikání v Praze.

Hluk a nepořádek

„Další postup budeme řešit s našimi advokáty. Samozřejmě bychom rádi náš provoz upravili tak, aby splňoval požadavky a potřeby obyvatel Prahy 1. Představitelé městské části ale nevznesli žádné požadavky ať už například k denní době provozu nebo trase. Radnice ani neprojevila žádnou vůli k jednání s námi,“ poznamenala společnost v písemném prohlášení pro Pražský deník. Podle radního Skály je ale argumentem pro zákaz beerbiků i velké množství stížností ze strany obyvatel.

„Opilí zákazníci těchto vozítek působí hluk a nepořádek. Máme také zdokumentované, že pivní kola někde zpomalují jízdu tramvají. Shodli jsme se, že v Praze 1 není jediné místo, které by bylo pro tuto kratochvíli vhodné. Zároveň nechceme, aby byl alkoturismus hlavní motivací pro návštěvu Prahy,“ zdůraznil David Skála, podle kterého už pivní kola zakázala řada západních metropolí. „Po Praze dnes jezdí vozítka levně nakoupená v Amsterdamu a já očekávám, že se brzy posunou dál na východ,“ dodal komunální politik.

Firma se ohradila

Firma Original Beer Bike, která provozuje dvě pivní kola a čepuje pivo z menšího pivovaru v Nupakách, se brání i proti výtkám ohledně působení nepořádku. „Zastavujeme na několika pravidelných zastávkách po naší trase, v místech, kde jsou veřejné toalety,“ dodává společnost v mailové korespondenci.

Radnice první městské části se v postupu vůči pivním kolům inspirovala politicky spřízněnou Prahou 7, kde zákaz platí v části Letenských sadů. „Postup je nyní stejný jako u nás v Praze 7. Na Letné ovšem šlo čistě a jen o bezpečnost. Pohyb pivních kol a zároveň například dětí na odrážedlech na místy úzké cestě vytvářel nebezpečné situace. Proto jsme tam jako první přistoupili k omezení šířkou,“ uvedl starosta „sedmičky“ Jan Čižinský (Praha 7 sobě).  

Za porušování omezení na Letné už přitom padly i první pokuty. Strážníci městské policie minulý rok v Letenských sadech řešili v souvislosti s pivními koly desítky protiprávních jednání. „Jednalo se například  o porušení zákazu vjezdu, nedodržení stanovené maximální šíře, ale také stání v místech, kde je zakázáno a další přestupky proti veřejnému pořádku,“ upřesnila mluvčí strážníků Irena Seifertová.

Podle pražské radní Hany Třeštíkové (Praha sobě), která má v gesci kulturu i cestovní ruch, připravuje vedení metropole další kroky proti „nevkusným a obtěžujícím“ turistickým atrakcím. „Naším cílem je proměna Prahy v kultivovanou metropoli. Trápí nás, jakým způsobem je dnes využíváno, někdy až zneužíváno centrum města. Je pro nás v tomto směru velmi důležitá spolupráce s Prahou 1 a naštěstí máme na věc stejný pohled. Připravujeme mimo jiné novelizaci vyhlášky o buskingu, která by měla mimo jiné vytlačit obří masky pand a medvědů ze Staroměstského náměstí,“ sdělila radní Třeštíková.

"Hospodářská komora Praha 1 vítá návrh na zákaz provozu tzv. pivních kol v centru Prahy. Tento typ podnikání je zcela v rozporu se zájmy obyvatel, historickou tradicí i duchem staré Prahy i se zásadami Hospodářské komory, která podporuje podnikatelské aktivity, které napomáhají zvyšování standardu Prahy 1 jako centra moderního evropského města v souladu s historickou tradicí a usiluje o eliminaci negativních dopadů podnikatelských aktivit na obyvatele," řekl místopředseda Hospodářské komory Praha 1 Marek Beneš..

"Zároveň jsme přesvědčeni, že je třeba k problematice podnikatelské nabídky pro turisty přistupovat koncepčně, ne ad hoc řešit jednou segwaye, podruhé obchody s turistickým kýčem, potřetí pivní kola a příště další věc, která se objeví. Oslovíme proto magistrát i radnici Prahy 1 s návrhem na zřízení pracovní skupiny za účasti zástupců radnice Prahy 1, magistrátu a Hospodářské komory Praha 1, která by vytvořila návrh koncepčního dokumentu stanovujícího jasné podmínky pro nabízení služeb i jejich propagaci," doplnil.