VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pohyb segwayů se v centru omezí. Provozovatelé souhlasí

Praha - Turisty oblíbené jízdy segwayi dostanou brzy mantinely. Minulý týden schválili senátoři beze změn novelu silničního zákona, která mimo jiné umožní obcím omezit provoz těchto vozítek. Radost z toho má hlavně Praha 1, která se omezením vozítek dlouhodobě zabývá. Není to však dobrá zpráva nejen pro centrální městskou část, schválení novely si pochvaluje i Asociace segway ČR.

19.1.2016
SDÍLEJ:

Turisticky oblíbená místa v Praze by mohla být brzy bez vozítek.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

„O regulaci pohybu vozítek žádala asociace už před více jak dvěma roky. Je nutná, protože vozítka se množí geometrickou řadou. Za poslední dvě léta se v Praze rozmnožily neautorizované půjčovny, které nechtějí dodržovat pravidla, která ctíme, a chovají se špatně," řekla Zuzana Eliášová, mluvčí asociace a majitelka firmy nabízející projížďky na segwayích po metropoli.

Nyní asociace plánuje domluvit se s první městskou částí na omezeních, která by měla na jejím území vzniknout. Přestože se regulaci nebrání, bojí se firmy, které půjčují vozítka, plošného zákazu. „Znamenal by pro nás velkou ztrátu investic a ztrátu asi 300 pracovních míst," tvrdila Eliášová.

Nerudovou do kopce jen po svých

Jak s možností regulace naloží Praha 1, kde je nejvíce společností nabízejících prohlídku hlavního města pomocí vozítek, není zatím úplně jasné. Nyní jednička začala připravovat různé varianty, které budou projednávat komise úřadu a následně i radní. Měly by být vyjasněny některé rozdílné postoje k úrovni regulace, a to od úplného zákazu na celém území městské části po jasné vymezení ulic a lokalit, kde je a kde naopak není provoz povolen.

„Provoz vozítek segway by měl být úplně zakázán v okolí Staroměstského a Václavského náměstí, kde se nacházejí turisticky nejvytíženější ulice, jako je Melantrichova. Zákaz by se měl dále týkat také Malé Strany, například ulice Nerudova. Předmětem zákazu by obecně měly být turisticky nejvíce vytížené lokality, místa, kde se pohybuje nejvíce rodičů s dětmi a také místa, kde jsou extrémně úzké chodníky a kde provoz segwayů zcela jasně ohrožuje chodce," vysvětlil místostarosta Prahy 1 Richard Bureš, do jehož kompetencí spadá doprava.

Sám je proti úplnému zákazu, přestože by byl nejjednodušším řešením situace. „Pokud nyní zakážeme provoz segwayů, za pár měsíců se objeví něco jiného, ať už to budou koloběžky, elektrokola, elektro skútry nebo rikši a my to budeme muset opět řešit od začátku," domníval se politik.

Kompromis a dodržování pravidel

Naopak na Dvořákově nábřeží, které je široké, by provoz vozítek neomezoval. Celkově by podle místostarosty mělo jít o kompromis mezi lidmi a provozovateli segwayů a dodržováním stanovených pravidel.

I proto chce Bureš při vytváření omezení zohledňovat podněty a analýzy týkající se této problematiky, a to jak od Asociace segwayů ČR, tak i od obyvatel první městské části. Od nich už nyní eviduje radnice připomínky ohledně míst, která jsou pro provoz segwayů nevhodná.

Jednička by podle Bureše měla omezit pohyb segwayů zónovým značením, díky čemuž by se vyhnula i velkému množství značek, které by způsobily v centru města chaos. Zatím první městská část čeká na to, až bude v zákonu definována podoba značky, která zakáže vjezd vozítek do určité lokality. Dosud žádná jednotná značka neexistovala a každá městská část si volila jiný typ značky.

Zatímco Praha 1 zakázala vozítkům vjezd na Kampu značkou zákaz vstupu chodců s dodatkovou tabulkou, na které je napsáno segway, druhá městská část použila značky zákaz vjezdu s nápisem segway, kvůli kterým pak nemohli lidé na vozítkách jet na Vyšehrad. „Jiné omezení zatím neplánujeme," uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska, který má na starosti dopravu.

Spolupráce městských částí

Obě městské části chtějí spolu v problematice segwayů spolupracovat. „Veškeré naše návrhy budeme konzultovat také s touto městskou částí. Do poloviny února plánujeme s Prahou 2 vytvořit návrh, který zašleme na magistrát hlavního města Prahy," popsal Bureš.

Spolupráce městských částí by se však neměla v dopravě týkat jen segwayů. „Spolupráce probíhá v oblasti dopravy dlouhodobě. Různé problémy vzájemně konzultujeme, a dokonce se připravuje text memoranda o spolupráci a společném postupu v řešení jednotlivých problémů spojených s oblastí dopravy," řekl Korseska. Má jít kupříkladu o problematiku zón placeného stání.

Segwaye „trápí" lidi v centru už několik let. Zatímco Praha 2 řešila v loňském roce jen jednu stížnost na vozítka, a to na Vyšehradě, kde následně použila zákazovou značku, Praha 1 se desítkami stížností občanů potýká už řadu let a stále se podle informací úřadu jejich počet zvyšuje. I proto byla vozítka jedním z témat politických stran, které se ucházely o hlasy občanů jedničky v komunálních volbách v roce 2014.

Čtěte také: Zákaz vjezdu vozítek segway upravují v Praze dvě dopravní značky

Autor: Benedikt Lederer

19.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Revoluční ulice v Praze. Ilustrační foto.

Praha nechá vypracovat studii na proměnu ulice Revoluční

Popelnice na tříděný odpad. Ilustrační foto.
5

Praha koupí od AVE CZ akcie Pražských služeb. Skoro je ovládne

Záchranka: Příjem pacienta nemocnicí trvá i tři hodiny. Situace se ale zlepšuje

/INFOGRAFIKA/ Komplikovaných předání na urgentní příjem jsou už „pouze“ jednotky měsíčně. Problém je stále v nedostatku lůžek. Až tříhodinové zpoždění si podle interních dokumentů pražské záchranné služby, které získala redakce, na svůj vrub připsala letos v září motolská nemocnice, když od záchranářů nepřevzala ženu s příznaky mrtvice. Pacientku nakonec přijala Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN). 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

Pražští policisté zadrželi na začátku listopadu 241 kapsářů. Víc než loni

Husarský kousek se povedl pražským policistům, kteří na začátku listopadu zadrželi 241 kapsářů. Je to více než za celý loňský rok, kdy se podařilo dopadnout 189. Kapsáři se nejčastěji pohybují v širším centru hlavního města, tedy na Praze 1 a 2. Informovali o tom pražští policisté na svých internetových stránkách.

V pražských lesích přibylo 500 nových laviček. Oprav se dočkají i dětská hřiště

Hostivařský lesopark, Prokopské údolí, Divoká Šárka, Kunratický les či Chuchelský háj. Na řadě míst metropole mohou návštěvníci narazit na obnovená posezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT