Hlavně jde o hygienu. To ve čtvrtek řekla Deníku Aneta Řehková z centrály pražského dopravního podniku k plánovaným výměnám sedaček v tramvajích. Bude pokračovat rozsáhlá náhrada sedaček s látkovým potahem novými v plastovém provedení.
Právě to si lidé žádali. Plast vyšel vítězně z ankety provedené mezi cestujícími v roce 2013. Jaká sedačka vám sedne, dotazoval se tehdy Dopravní podnik hl. m. Prahy veřejnosti – přičemž ve střešovickém Muzeu MHD nabídl i možnost jednotlivá provedení vyzkoušet.
Plast znamená zlepšení
Možná jste tehdy odpovídali i vy – zapojila se řada hlasujících. Svůj názor jich vyjádřilo přes jedenáct a půl tisíce! Plast lidé označili nejen za materiál nejvhodnější, ale také za vzhledově nejzajímavější – a rovněž nabízející největší pocit bezpečí.
Výsledek tedy neplynul z nostalgie a vzpomínek na mládí strávené v dodnes jezdících vozech typu T3, jejichž nadčasově tvarované plastové sedačky představují i výrazný designový prvek. To, že se přání nemění, veřejnost opětovně potvrdila po třech letech. Loni dopravní podnik připravil anketu spokojenosti cestujících s úpravou interiéru tramvaje 14T, známého pod označením Porsche. A ano, plast znamená zlepšení.
Změnou prošlo 110 vozů
Po čem cestující volali, to dostávají. „Za plastové budou postupně vyměněny všechny polstrované sedačky," sdělila Deníku Řehková. Během letošního roku je nově získá více než půl stovky tramvají. Bude to postupně v rámci pravidelného dílenského servisu – tak, jak tramvaje najíždějí na jednotlivé stupně údržby podle ujetých kilometrů.
Dosud touto změnou prošlo 110 vozů; přišlo to na 6,8 milionu korun. Mimochodem – nových sedaček do nich bylo třeba namontovat 2600. Dalších 12, možná i 14 tramvají se jich dočká v rámci rozsáhlejší modernizace. Ta se týká zmiňovaného „Porsche typu" 14T. Zahrnuje mimo jiné i opravy podvozků.
Sedačky s látkovým potahem se v MHD obtížně udržují
Plastu patří také interiéry osmi desítek nově dodaných tramvají typu Škoda 15T ForCity. V první dodané sérii (která se od novějších modelů na pohled liší jednobarevnou přední maskou) byly sedačky dřevěné. Původně se to zdálo jako dobrý nápad, praxe však ukázala opak. Za jízdy po nich cestující sklouzávali.
Sedačky s látkovým potahem se v prostředí městské dopravy obtížně udržují v čistotě, na což upozorňovaly i ohlasy cestujících. „V horkém létě, kdy se zpocení muži nerozpakovali vysvléknout v tramvaji do půl těla, mi přišlo zatěžko se i posadit," svěřila se Deníku Jiřina Martínková. Čištění polstrovaných sedáků a opěradel je navíc poměrně nákladné.
Plastové sedačky si cestující budou moci vyzkoušet v metru
Snažit se vyčíslit konkrétní úspory díky změně materiálu by prý ale v současnosti bylo násilné šermování s čísly. „Nákupem nových plastových sedaček nám vznikají náklady. Vypovídající vyčíslení lze provést v budoucnu. Lze ale konstatovat, že plastové provedení je cenově výrazně výhodnější jak na úklid a údržbu, tak i z pohledu životnosti sedaček – a násobí se s přibývajícím počtem plastových sedaček v provozu," vysvětlila Řehková Deníku.
Jako novinka se letos plast objeví i v podzemí. Tohle posezení si budou moci vyzkoušet – prozatím ovšem jen zkušebně – také cestující v metru. Na červené trase C. Dopravní podnik chce plastová sedadla zkušebně namontovat do jednoho z tamních vozů M1. Kdy se tak stane, zůstává otázkou – výměna závisí na jednáních se společností Siemens, která je výrobcem, a také s tvůrcem interiéru – architektem vozu Patrikem Kotasem.
Čtěte také: Denně PID využije asi 180 tisíc lidí, oslavy vzniku budou na podzim