Masarykovo nádraží by se totiž v příštích letech mělo přesunout do podzemí hlavního nádraží. Počítá s tím jedna z variant rozvoje příměstské železnice v hlavním městě.

Neskončí na slepé koleji

Přesunutí nádraží by mělo odstranit jeho největší současný nedostatek – vlaky zde končí na slepé koleji. Z podzemí hlavního nádraží by však mohly pokračovat tunelem směrem na Smíchov.

„Tím by se vyřešil jeden z největších problémů železnice v Praze, nedostatečná kapacita spojení mezi hlavním nádražím a Smíchovem,“ říká Marek Binko z odboru strategie Českých drah.

Bude součástí rychlodráhy

Podzemní trasy železnice pod centrem by byly součástí rychlodráhy, která by měla v budoucnu výrazně zlepšit veřejnou dopravu v Praze. Jejich součástí by byly i podzemní stanice ve středu metropole, podobné zastávkám metra.

„Jedna z nich je ve studii vyprojektována například v horní části Václavského náměstí. Lidé, kteří cestují vlakem z Kolína či Českého Brodu, by tak mohli vystoupit přímo v srdci hlavního města,“ popsal možnosti a výhody nového železničního spojení jeden z odborníků, kteří na přípravě dopravního projektu spolupracují.

Výhodné i pro cestující

Přesun Masarykova nádraží má i další výhody. Ulehčí cestujícím přestupy z osobních vlaků na rychlíky. Zatím totiž musejí přecházet z „Masaryčky“ na hlavní nádraží.

Na umístění nádraží do podzemí má zájem i pražský magistrát, který by tak získal velmi zajímavé pozemky v centru pro další rozvoj města.

Nová trasa tramvaje

Autoři projektu chtějí vyjít vstříc i těm cestujícím, kterým více vyhovuje dnešní poloha Masarykova nádraží. Z hlavního nádraží k nábřeží by měla vést nová linka tramvaje