Podle informací Deníku se chystá do konce dubna navrhnout magistrátu, aby do nového územního plánu zahrnul pět lokalit, na kterých by v budoucnu mohly vzniknout podzemní garáže.

Auta mají podle plánů v budoucnu parkovat pod horní i spodní částí Václavského náměstí, pod Senovážným náměstím, pod ulicemi Hradební a Na Františku a také pod Klárovem.

„Budoucnost parkování v centru metropole vidíme pod zemí. Na parkovací domy tu je už příliš zastavěno a kapacita parkování v ulicích nestačí,“ sdělil Deníku starosta Prahy 1 Petr Hejma.

Ačkoli chce Praha 1 prosadit lokality pro podzemní garáže do územního plánu naráz od roku 2010, jednotlivé projekty jsou v různé fázi úvah.

Kdo zaplatí garáže pod náměstím?

Nejblíže k realizaci jsou garáže Na Františku. Jejich vznik schválilo loni zastupitelstvo. Zatím není jasné, kdy výstavba začne. Realizace garáží pod Václavským náměstím závisí na tom, kdy proběhne rekonstrukce náměstí. V horní části by pod územím ohraničeném Opletalovou ulicí a magistrálou mohly v budoucnu vyrůst garáže pro 700 aut. Studie už je řadu let hotová, problém se dá očekávat s financováním.

Městu se podle dřívějších vyjádření svého vedení do investice přibližně 700 milionů moc nechce. Nabízí se kombinace veřejné a soukromé investice.

Ve spodní části náměstí se uvažuje podzemních parkovacích stání pro 160 aut pod bývalými tiskárnami Mír. Úvahy o parkování pod Klárovem a ulicí Hradební u Štefánikova mostu nejsou zatím příliš rozpracovány.

O Klárově a Hradební není shoda

Podle primátora Pavla Béma má Praha 1 se svými podněty šanci uspět, ale bude záležet vždy na konkrétních lokalitách. „Kapacitní podzemní garáže pravidelně zvyšují přepravní objemy v daném místě, ale přesto platí, že auta v Praze patří pod zem, ať ty co jedou nebo stojí,“ řekl Bém.

Zatím však není jasné, které podněty z Prahy 1 na magistrát odejdou. V úterý o nich bude jednat zastupitelstvo a opozici se některé návrhy nelíbí.

„Garáže na Klárově jsou nesmysl, protože hned naproti se nacházejí plně nevyužívané podzemní garáže po Palachovým náměstím. Garáže v Hradební zase vnímám jako zbytečné vzhledem k nedalekým velkokapacitním garážím po Palladiem a již schválené výstavbě garáží Na Františku,“ sdělila opoziční zastupitelka Kateřina Klasnová.