Podle dat z magistrátních sčítačů cyklostezku za den využije na dva tisíce cyklistů a stejný počet chodců. Vozovku využívalo kolem 400 cyklistů denně ještě předtím, než v ní vznikl cyklopruh.
„Cyklostezka není s pruhem úplně paralelní, je navíc dlouhodobě přetížená a je třeba jí ulehčit. Pohybují se na ní rodiče s kočárky, lidé se psy a podobně," přiblížila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Překreslení pruhů ve vozovce se ale stalo terčem kritiky. Firma, která pruhy na silnici malovala, nechala práci po několik týdnů rozdělanou. Podle projektu měla být na Modřanské posunuta středová čára a každý ze dvou pruhů pro auta měl mít šířku 2,5 metru.
Firma ale vytvořila pouze cyklopruh, čímž se pravý pruh zúžil na pouhých 1,9 metru, kam se osobní auto nemělo šanci vejít. Dlužno dodat, že zákon stanovuje šíři 2,5 až 2,75 metru. Z neobvyklé situace zůstali rozpačití motoristé i cyklisté.
Chyby byly odstraněny
„Podobné chyby vedou k životu ohrožujícím situacím a zbytečným konfliktům mezi cyklisty a řidiči,“ komentoval zpackanou práci cyklistický spolek Automat a vyzval k nápravě, na což realizační firma a TSK zareagovaly a vodorovné značení v minulém týdnu dokončily.
Na špatné provedení v Modřanech upozornila i Bezpečnost Silničního Provozu v reportáži České televize. Podle TSK musela realizační firma práce na vodorovném dopravním značení přerušit kvůli dešti a intenzitě dopravy. „Nově je díky cyklopruhu možná bezpečná souběžná jízda cyklisty a dvou vozidel, kdežto bez něj by v souladu s výkladem soudních znalců bylo bezpečné míjení možné jenom cyklisty a jednoho vozidla,“ vysvětlila Lišková.
Policie s ohledem na dosavadní nehodovost v lokalitě doporučila snížení rychlosti na 50 km/h, respektive zrušení výjimky na 70 km/h. Pruh pro cyklisty je ale oddělen pouze přerušovanou čárou, což znamená, že se jedná pouze o ochranný jízdní pruh, který na rozdíl od vyhrazeného pruhu pro cyklisty umožňuje řidičům motorových vozidel tuto část vozovky využívat v případech, kdy zde cyklisté právě nejedou.
Počet cyklistů v hlavním městě v poslední době stoupá. V loňském roce automatické sčítače na cyklostezkách napočítaly více než 4,45 milionu průjezdů, což je meziročně téměř o 1,13 milionu více.