„Podle mne je to děsivý úder na žaludek pražských podnikatelů. Nevěřím navíc, že se to zastaví na pražské dvojce, trojce či sedmičce. Podle mého názoru, a podobný mají i další pražští podnikatelé, chce město vybírat peníze za každou cenu.

Přijde-li podnikateli zboží, dostane dodavatel, který před obchodem zastaví, aby je složil, okamžitě pokutu. To je prostě šikana. Navíc podnikatel zaplatí třicet tisíc za místo a nikdo mu nezaručí, že bude také volné. Já osobně mám to štěstí, že zákazníky navštěvuji sám, jezdím za nimi metrem, ale to nemůže každý,“ uvedl předseda Sdružení pražských podnikatelů Jiří Víšek, který má poradenskou firmu v oblasti bezpečnosti práce, takže za klienty dojíždí.

Někteří podnikatelé nyní dokonce zvažují, že své podnikání přesunou raději z centra metropole. „Stavím nově dům a firmu za Prahou. Zákazníci možnost vyzvednout si zboží mimo Prahu vítají, protože ani oni nemají venku potíže s parkováním,“ mínil Jiří Šebesta, který současně působí jako místopředseda představenstva Sdružení pražských podnikatelů a v Praze vlastní velkoobchod a zásilkový obchod. Až třicetitisícový poplatek řada podnikatelů považuje za likvidační.

To se týká i Stanislava Němce, který pracuje na Žižkově: „Jedná se opravdu o vysoké částky, které jsou pro podnikatele, s nimiž jsem o tom tady v okolí hovořil, likvidační. Je to ovšem problém i pro mne. Nechám-li totiž auto stát na okraji Prahy a do centra na Žižkov dojedu hromadnou dopravou, přijde to při uvažovaném růstu cen za hromadnou dopravu dráž než jízda autem. Přitom za ty peníze, které za parkování v zóně zaplatím, nic nedostávám, žádnou službu, žádnou jistotu, že místo k zaparkování bude volné. Připadá mi to prostě jako trest za to, že mám auto,“ uvedl Němec.

Znějí i smířlivé hlasy

Mezi podnikateli však zaznívají i smířlivé hlasy. Firma Silektro Praha sídlí na hranicích Prahy 2 a 3 a tedy přímo v postižené oblasti. Její jednatel Julius Čapek je poněkud smířlivější: „Čekám na výsledky jednání. Zásadně bych zavedení parkovacích zón uvítal, protože navíc sídlíme nedaleko Alberta a všude v okolí parkují buď nakupující, nebo lidé z vesnice, a já nemám kde parkovat. Chci mít ale jednu jistotu, že se parkování bude hlídat a kontrolovat, že zaplatím-li šedesát tisíc za dvě parkovací místa, budu je také mít k dispozici,“ uvedl Čapek.