Formálně jde o tři samostatné investiční akce, nicméně koordinované. Započaté práce se realizují podle koncepční studie Křižovnická –Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil jako „novou vizi veřejného prostoru“ v centru Prahy Institut plánování a rozvoje (IPR).

Velikonoční trhy na Pražském hradě v roce 2022.
OBRAZEM: Po dvou letech se na Pražský hrad vrátily velikonoční trhy

„Centrum Prahy čeká největší změna za posledních několik desítek let. Úplně se promění oblast od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. Smetanovo nábřeží i Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa na světě. Musíme k nim tak přistupovat,“ zdůraznil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě), podle kterého přibudou na nábřeží i lavičky a samostatná cyklostezka.Smetanovo nábřeží v budoucnu obohatí 17 nových stromů. „Velice důležité je také to, že jejich výsadba se uskuteční v souladu se schválenými standardy modrozelené infrastruktury a pražského stromořadí. Stromy tak budou mít adekvátní dostatek prostoru k žití,“ upřesnil náměstek generálního ředitele TSK Josef Richtr.

Vzniknou i nové tramvajové zastávky

V rámci projektu vznikne nová tramvajová zastávka Karlovy lázně ve směru z centra. Z vyšrafované části komunikace v délce 30 metrů od zastávky směrem ke Staroměstské ulici se stane chodník s prostorným nárožím. Současná zastávka Karlovy lázně se rovněž dočká opravy. Bude doplněna nástupním mysem, který vyplní místo mezi tramvají a obrubníkem a umožní bezbariérový nástup. Zcela nová tramvajová zastávka vznikne ve směru do centra před budovou Národního divadla u Žofína. Ta už existující na protější straně dostane nové nástupiště a nedaleký přechod pro chodce čeká přesunutí. Zanikne také „nadbytečná“ zastávka Národní divadlo na nábřeží a linka 17 bude nově stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.Probíhající a chystané změny na Smetanově nábřeží byly v posledních letech tématem politických i veřejných polemik o regulaci dopravy.

Smetanovo nábřeží a okolí - původní stav a vizualizace

Současná magistrátní koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu tvrdí, že úprava prostoru bere ohledy především na chodce a veřejnou dopravu, přičemž ale prý trasy pro automobily nijak neredukuje. „Smetanovo nábřeží je nejstarším nábřežím v Praze a jeho původní funkce byla především promenádní. Nábřeží tuto funkci nyní postrádá a studie, kterou IPR zpracoval, na ni navazuje. Chystaná opatření vnímám jako správný krok a věřím, že tato úprava nás opět posune k západním velkoměstům, která si často bereme za příklad,“ dodal ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.Práce na Smetanově nábřeží z něj nicméně odklonily automobilovou dopravu přinejmenším do poloviny června. Ve směru k Národnímu divadlu je objízdná trasa vedena po druhém břehu řeky.