Obraz Oskara Kokoschky Žena a Otrok (Frau mit dem Sklaven) vyvolávaný ze rekordní sumu 200 milionů korun se na nedělní aukci v Praze neprodal. Tuzemský aukční rekord tak nadále patří obrazu Staropražský motiv od Bohumila Kubišty, který se loni prodal za 123,6 milionu korun. Kokoschkův obraz nabízela aukční síň Adolf Loos Apartment & Gallery, v aukci se prodalo několik děl za milionové částky.

Vystavený obraz byl pouze reprodukcí kvůli ochraně proti možnému útoku aktivistů na světová umělecká díla. Originál mohli vidět jen zájemci po domluvě.

Za vyvolávací cenu 15 milionů korun se prodal obraz Bohumila Kubišty Podobizna čtenáře (Podobizna prof. Antonína Matějčka). Kubišta obraz namaloval během svého druhého pobytu v Paříži. Představuje historika umění a blízkého Kubištova přítele, Antonína Matějčka (1889 až 1950), při čtení. Včetně aukční přirážky za obraz nový majitel zaplatí 18,15 milionu korun.

Obraz Jeana Alberta Gorina s názvem Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku se prodala za 19,66 milionu korun včetně přirážky. Olej Emila Filly nazvaný Zátiší se sokolem a podnosem z roku 1930 našel kupce za konečnou cenu 18,45 milionu korun. Obraz Josefa Šímy Le ciel de pierre (Kamenné nebe) se včetně přirážky prodal za cenu přes 13 milionů korun.

Pořadatelé v neděli ve výběrové aukci nabídli jen 52 položek, jejich vyvolávací cena začínala na 100 000 korunách. Dražit se mohlo v sále, po telefonu, on-line či písemným limitem, jen v případě nejdražšího díla pořadatel předem dražbu on-line vyloučil. Po celou dobu aukce se však on-line přenos, do kterého byly ke konci aukce připojené dvě stovky sledujících, potýkal s absentujícím zvukovým přenosem a pořadatelé za to od zájemců o přenos sklízeli kritiku.

Obraz je dramatický nejen expresivním vyobrazením muže a ženy, ale také svým osudem a příběhem. Patřil německému sběrateli židovského původu Fritzi Salo Glaserovi, který byl přinucen jej počátkem 40. let prodat, aby v době nacismu zaplatil daň z židovského majetku. Později prošel soukromými sbírkami a před 15 lety se o něj přihlásili Glaserovi dědicové a uplatnili restituční nárok.

Prodej obrazu tak měl přinést i peníze na uspokojení jejich nároků.