Už za několik dní projedou novými tunely pod Vítkovem první vlaky s cestujícími.

„Od 1. září bude zahájen zkušební provoz v severním tunelu, prozatím s omezením rychlosti. Po trati projede denně do desítky spojů. Bude to například rychlík Excelsior na trase Košice-Cheb nebo rychlík Ohře ve směru na Ústí nad Labem,“ prozradil Deníku Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah. V následujících týdnech se budou postupně přidávat i další spoje. Od 7. září by měly pod Vítkovem projíždět vlaky EuroCity mířící do Německa, po 11. září využijí nové tunely i rychlíky ve směru od Turnova a Hradce Králové.

Čtyřkilometrová trať propojí na jedné straně Hlavní a Masarykovo nádraží a na druhé pak Libeň, Vysočany a Holešovice. V současné době finišují práce na železničním svršku, trakčním vedení, zabezpečovacím a sdělovacím zařízení nebo protihlukových opatřeních. Kompletní zprovoznění je plánováno na konec letošního roku.

"Kprvnímu prosinci budou v provozu všechny koleje Nového spojení, v příštím roce se stavba dokončí a odstraní i zařízení staveniště. V roce 2010 již nebude na Novém spojení žádná stavební činnost. Stavba bude stát 9,5 miliardy korun," uvedla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Hlavní přínos nové trati spočívá podle SŽDC ve zrychlení železničního spojení mezi centrem města a Libní. Má také dojít k výraznému snížení hlučnosti v okolí trasy.