Také se vám zdá, že není ulice, kde by neparkovalo auto, a že už jich je snad tolik jako samotných obyvatel hlavního města? Nejste tak úplně od pravdy.
Čísla jsou alarmující. K loňskému roku bylo v Praze hlášeno bezmála 930 tisíc vozidel. To je o 15 tisíc více než v roce 2009. Z tohoto čísla je takřka 700 tisíc osobních automobilů.
„Praha je v tomto opravdu evropským unikátem a špičkou. Na jedno vozidlo připadá jen 1,4 osoby, když v České republice je to 2,3 osoby na vůz. Na tisíc obyvatel Prahy tak připadá 739 aut,“ vypočítal včera při představování Ročenky dopravy pro rok 2010 Ladislav Pivec, 1. náměstek ředitele technické správy komunikací (TSK).
Čísla se rok od roku zvyšují a je možné, že počet vozidel v metropoli bude brzy atakovat jeden milion. Obrovský je také počet vozidly najetých kilometrů v Praze za jeden den, je jich více než 22 milionů. „Je to trojnásobek roku 1990,“ pokračoval Pivec.
Úspěch jménem Jižní spojka
Není proto divu, že například na Jižní spojce v úseku 5. května – Vídeňská projede denně 147 tisíc vozidel, na Barrandovském mostě je to 132 tisíc a v centru ve Wilsonově ulici u hlavního nádraží je to 92 tisíc vozidel.
Nicméně doprava v Praze vloni přece jen zaznamenala částečné zlepšení, a to díky otevření jižní části Pražského okruhu. „Znamenalo to uvolnění Jižní spojky, která tak slouží původnímu účelu, tedy nasává osobní dopravu z centra. Na Jižní spojce sice počet vozidel nepoklesl, ale doprava je zde bez kamionů mnohem plynulejší a ulevilo to ulicím, které dříve sloužily jako objízdná trasa spojky,“ vysvětlil Pivec.
O 4000 aut méně tak jezdí v ulici 5. května, méně jich je také ve Vrbově ulici, Bránické, Na Strži či v Břežanském údolí.
Faktem je, že po uzavření Jižní spojky pro kamiony vznikly obrovské dopravní potíže na Spořilovské, která nyní trpí častými kolonami a místní obyvatelé nadměrnou zátěží hluku či výfukových plynů. „Stále jednáme s Prahou 4, jak tento problém dočasný problém vyřešit. Konečné řešení je v dostavbě Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, ale to bude až za několik let. Nyní posuzujeme několik variant dalšího postupu,“ uvedl 1. náměstek.
Dokončí radiálu?
Jednou z nejzásadnějších dopravních akcí letošního roku by podle Pivce mělo být dokončení Vysočanské radiály. „Do konce roku by snad už měla být konečně zprovozněna,“ řekl.
Faktem je, že tato stavba, který by výrazně pomohla dopravě na severu Prahy, se protahuje už několik let kvůli sporům o několik desítek metrů velký pozemek.
Hlavní město se pak pravděpodobně pomalu začne připravovat také na to, že do Prahy budou moci vjet pouze auta splňující určité ekologické standardy. Tak už to funguje například v Německu. „K této změně se připravuje zákon. Uvidíme, jaká bude jeho konečná podoba,“ dodal.
Určitě by to nemělo být tak, že když bude mít například starší obyvatel Prahy 2 třicet let starou škodovku, nebude s ní moc vyjet. Pro rezidenty by měli platit výjimky.
– 5. května – Jižní spojka: 222 000 vozidel za den
– Jižní spojka – Vídeňská: 180 000
– Poděbradská – Kbelská: 74 000
– Anglická – Legerova: 69 000
Nejzatíženější úseky:
– Jižní spojka (5. května – Vídeňská): 147 000 vozidel za den
– Barrandovský most: 132 000
– Jižní spojka (Braník – Sulická): 122 000
– Jižní spojka (Chodovská – V Korytech): 121 000
– Strakonická (Dobříšská – Barrandovský most): 118 000
Zdroj: Ročenka dopravy TSK
Čtěte také:
Jižní spojka po otevření okruhu: 122 tisíc aut denně
Praha plánuje druhou Blanku