To je jen jeden z mnoha příběhů, se kterými se setkávají pracovníci krizové telefonní linky Senior telefon, na kterou se obrací stále více starších lidí v tísni. Jen od letošního ledna se se svými potížemi svěřilo na telefonu 204 lidí, což bylo o 40 více než ve stejném období loňského roku.

„Na bezplatné telefonní lince Senior telefon evidujeme nárůst případů domácího násilí 
a týrání. Ale v pobytových zařízeních pro seniory jsou hlasy, které neslyšíme. Senioři, kteří jsou tady týraní, si nemohou říct o pomoc, nemohou například o samotě telefonovat," uvedl ředitel organizace Život 90 Jan Lorman.

Právě kvůli těmto lidem 
u příležitosti mezinárodního dne proti násilí na seniorech vydala organizace návod, jak si vybrat správný dům pro seniory a předejít tak riziku, že jejich péče bude zanedbávána. „Desaterem pro výběr domova pro seniory chceme pomoct jak seniorům, tak jejich rodinám, které při výběru domova bývají bezradné, nemají žádné zkušenosti a někdy tak přehlédnou důležité varovné ukazatele," upřesnil Lorman. Leták s desaterem je možné najít i na webových stránkách www.zivot90.cz.

Život seniorů se už dlouhou dobu dostává do hledáčku Ligy lidských práv. „Prioritou je, aby senior mohl zůstat doma, ve svém přirozeném prostředí. Stát má povinnost zabezpečit přednostně podporu 
a pomoc v komunitě. Pokud se senior ocitne v zařízení proti své vůli, například smlouvu podepíše jen jeho opatrovník, máme právní mechanismy, jak mu pomoci. Žádné zařízení nesmí osoby týrat, ani s nimi špatně zacházet," řekla právnička z Ligy lidských práv Barbora Rittichová.

O tom, co se děje za zdmi ústavů pro seniory, není tolik slyšet. Organizace Život 90 má ale jasnější představu o tom, co se děje v domácnostech seniorů a zejména sociální pracovnice linky Senior telefon Gabriela Knápková. „Nejčastěji je zastoupeno mezigenerační týrání, kdy se násilí na seniorovi dopouštějí jeho potomci – děti, vnoučata nebo jiní mladší příbuzní. To je věc, která platí dlouhodobě," upřesnila Knápková.

Týrání od životního partnera

Podle ní je však nezanedbatelný počet těch seniorů, které týrá jejich životní partner. „Takových případů je pětina," upřesnila. Nejčastěji se však senioři svěřují s psychickým domácím násilím, které zároveň bývá nejhůř prokazatelné.

V poslední době se ovšem množí případy spojené s majetkem. Takovou zkušenost má například pětasedmdesátiletý Karel, po němž nezaměstnaná vnučka poměrně nevybíravým způsobem požaduje, aby si prarodiče vzali půjčku a ona tak mohla splatit část dluhů. Nejenže je vnučka na Karla a jeho ženu sprostá, ale vyhrožuje jim, že pokud si úvěr nevezmou, už ji nikdy neuvidí a jejich malá pravnučka bude muset jít do dětského domova.

Senior telefon funguje 
v Česku od roku 1991.