Do pěti let by se podle starostky Horních Počernic Hany Moravcové mohly začít stavět dvě nové stanice metra navazující na linku B s P+R parkovištěm na hranici hlavního města a Středočeského kraje. Potřebuje na to 4,5 miliardy korun a součinnost radních hlavního města. U nich však narazila hned v prvním kroku.

„Žádost (o zadání studie proveditelnosti k prodloužení metra, pozn. red.) pražským radním jsme poslali desátého května, ale zřejmě mají prázdniny, protože zatím neodpověděli. Mezitím jsme kontaktovali Institut plánování a rozvoje. Ovšem i zde vládnou dovolené,“ uvedla Moravcová.

Doplnila, že pozitivně dopadla jednání s Metroprojektem. „Jednali jsme o náročnosti a proveditelnosti metra v Počernicích. Podle Metroprojektu by předpokládaná investice dosáhla 4,5 miliardy korun. Důležité bylo zjištění, že po technické stránce prodloužení metra není problém, naopak máme zde prý ideální podmínky,“ tlumočila stanovisko projekční společnosti starostka. Podle ní tedy nezbývá nic jiného, než zajistit projektu podporu a vyjednávat s radními hlavního města.

Radní mlčí

Náměstek primátorky Petr Dolínek, do jehož kompetencí doprava spadá, svůj názor na stavbu nesdělil. „Paní starostka poupravuje informace,“ uvedl pouze a bez dalšího vysvětlení odkázal Deník s dotazy na dopravní podnik. „Na základě úkolu náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka byla zpracována studie možných prodloužení linek metra, kde zmiňovaná varianta není uvedena,“ oznámila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Doplnila, že pokud bude o této variantě městská část uvažovat, je potřeba celou věc diskutovat s magistrátem.

Oproti tomu Institut plánování a rozvoje Prahy s touto možností počítá. Ovšem v mnohem delším horizontu, než si v Počernicích představují. „Prioritou je schválení Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí. Ten se soustředí na výstavbu metra D z Pankráce do Depa Písnice a na zahájení úseku z Pankráce na Náměstí míru do roku 2030,“ pronesl Adam Švejda z IPR.

Prověřovací studie zabývající se dalšími možnostmi pokračování metra po roce 2030 se bude podle Švejdy zpracovávat příští rok. „Patří mezi ně i trasa B do Horních Počernic,“ dodal Švejda. „Jsem přesvědčena, že Praha se musí zabývat touto variantou, pokud chce opravdu řešit dopravu v hlavním městě,“ reagovala na vzdálený termín Moravcová.

Stanice u nádraží a na konci města

První zastávka za Černým Mostem by podle ní měla být v docházkové vzdálenosti od vlakového nádraží mezi ulicemi Ratibořická a Jívanská. Konečná s přilehlým parkovištěm by pak stála blízko Náchodské ulice mezi ulicemi Bořetická a Tlustého.

„Naší obrovskou výhodou jsou právě vhodné pozemky, mají dostatečnou rozlohu a jsou v majetku městské části. Největší překážka při rozvoji metra tak u nás padá hned na začátku příprav,“ je přesvědčena Moravcová. Osudem projektu však mohou zamíchat komunální volby, současné vedení magistrátu i radnice v Horních Počernicích odpočítává poslední týdny mandátu z roku 2014.