Magistrát tento nápad posvětil na svém čtvrtečním zasedání zastupitelstva. Vadí mu především přeplněná parkoviště a tento alternativní způsob přepravy je prý přímo lákavý. Takzvaný bikesharing už je ve stadiu zrodu, aniž by se celého půl roku čekalo. Nikoliv zatím v masovém měřítku, přesto například v Suchdole se na vypůjčeném kole už můžete přepravit do cílového místa. „V rámci projektu Kola narůžovo si za vynaložení minimálních zdrojů klademe za cíle zprostředkování cyklistické dopravy mezi různými částmi Prahy-Suchdol, snížení docházkové vzdálenosti k pravidelným linkám MHD, a tím motivovat MHD využívat," sděluje Martin Petřík, jeden z otců nevšedního projektu.

Ten začíná sběrem starých a již nepotřebných kol v dané lokalitě. Veřejnost je informována zejména v místních listech, vylepením plakátů a v neposlední řadě na sociálních sítích. „Nasbíraná kola potřebují uvést do provozuschopného stavu, tedy např. opravou brzd, doplněním nutné výbavy," poznamenal Martin Petřík.

Růžová je nejdůležitější

Vůbec nejdůležitější faktor je barva. Ta bude růžová. Ovšem v takovém odstínu, aby úmyslný nevkus takříkajíc křičel na dálku a každý věděl, že ho v ten moment zrak určitě neklame. To už je ale parketa bratří Víta a Filipa Ježkových, kteří tato kola v Praze 1 nebo Dejvicích již zkušebně provozují. „Ujíždět na starším kole navíc v této barvě coby zloděj snad musí odradit právě zloděje," řekl s nadsázkou Vít Ježek. Samozřejmě že půjčovaná kola nebudou již dávno vysloužilé „herky", nicméně do rychlostních soutěží cyklokrosu se opravdu nehodí.

Čili krást je nemá smysl a pro dopravu v metropoli si dočasný uživatel může užít i nějakou tu legraci. Tím víc, když křiklavou barvu doplní ještě i bočnice, na které bude jméno kola. Třeba Šemík či Horymír. To už zloději zajde i zbytek chuti se o něco pokusit.

„Dalším úmyslem je, aby se lidé víc sbližovali a cyklistika je velmi vhodný způsob," míní Martin Petřík. V Praze, zdá se, bude příští rok veselo. V Suchdole už s tím vlastně začali. „Připravená kola dáme do zvolených stanovišť. Ta jsou vybrána tak, aby občan kolo mohl využít ráno cestou na zastávku a večer zpět. Další stojany jsou zvoleny u důležitých míst, například u úřadů, nebo obchodů," specifikoval Petřík. Vychází prý z charakteru oblasti Prahy- Suchdol, která je rovinatá, je zde větší docházková vzdálenost na MHD a také má určitým způsobem vesnický charakter.

430 uživatelů

„Systém výpůjčky chceme praktikovat tím nejjednodušším způsobem. Zájemci platbu za výpůjčku uhradí předem a pak už vše mohou sledovat na svém mobilu. Na mapě si najdou, kde nechal poslední jezdec volné kolo, pošlou SMS žádost a v odpovědi jim přijde kód k zámku, kterým je bicykl připoutaný na posledním místě dojedu předchozího jezdce," sdělil zatím v hrubých obrysech způsob užívání bikesharingu Vít Ježek. Zájemci se mohou registrovat na výpůjčku kol třeba na půl roku, uvažovaná cena předplatného je 300 korun, nebo i jednorázově v předpokládané výši 20 korun. Podrobnější info bude na webové adrese Rekola.cz

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy se vytipují vhodná místa, kde vzniknou speciální stojany či parkoviště pro již zmíněné elektromobily. „Magistrát se ale nejdříve musí dohodnout a to pravděpodobně s Českou spořitelnou, aby zpracovala podmínky a pravidla, za jakých by půjčování kol i aut fungovalo. Pak by se projekt mohl spustit," míní náměstek Nouza.

Bratři Ježkové včetně Martina Petříka, kteří se o nápad s výpůjčkou kolo v podstatě dělí, nemají obavy, že by nefungoval. Prvotní poznatky se „zkušebním provozem" již mají. A k tomu již 430 uživatelů. „Na jaře příštího roku chceme shromáždit minimálně 400 kol a posléze expandovat do jiných měst. Výhledově třeba do Kladna, Brna a zájem mají i v Bratislavě," doplnil Vít Ježek.