VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jižní spojka po otevření okruhu: 122 tisíc aut denně

Praha - Pár měsíců po otevření Pražského okruhu mezi dálnicí D5 a D1 se zvýšila hustota provozu na Jižní spojce. Denně tu projede o 22 tisíc aut více než před otevřením okruhu. Okruh také navýšil hluk v obcích a městských částech v jeho okolí.

20.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Po otevření jihozápadní části Pražského okruhu se zvýšil provoz na Jižní spojce i na navazujících částech Pražského okruhu. Na Jižní spojce jezdí nyní o 22.000 aut více, na některých úsecích Pražského okruhu o 14.000, respektive o 25.000 vozidel za den více. Vyplývá to z materiálu Technické správy komunikací (TSK). Na hustotu dopravy si půl roku po otevření stěžují obyvatelé Spořilova, kterým nyní projíždějí kamiony, které nesmějí na Jižní spojku a Barrandovský most. Hluk z okruhu vadí také lidem z okolních obcí.

TSK porovnávala intenzitu dopravy před a po zprovoznění Pražského okruhu mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1. Z výsledků vyplynulo, že první týden po otevření okruhu se na Jižní spojce v oblasti Krče snížil počet vozidel asi o 21.000 na 79.000. "V následujících dvou měsících byla uvolněná kapacita postupně využita vozidly pro vnitroměstskou dopravu natolik, že se zatížení Jižní spojky v tomto úseku zvýšilo oproti původnímu stavu před otevřením nové části okruhu o 22.000 na 122.000 (aut denně)," uvádí se v materiálu TSK. Zvýšilo se i zatížení na navazujících úsecích Jižní spojky.

Zákaz pro kamiony

Po otevření okruhu byl zakázán vjezd kamionům na Jižní spojku, změnilo se rozdělení jízdních pruhů na Barrandovském mostě a byly vypnuty semafory na modřanské straně mostu. To přispělo ke zrychlení provozu a zvýšení jeho plynulosti. Podle TSK tím také stoupla atraktivita Jižní spojky pro osobní dopravu a snížil se automobilový provoz v ulicích v nejbližším okolí, například na ulici 5. května nebo na Vrbově a Lhotecké ulici.

S otevřením jihozápadní části Pražského okruhu se zvýšil provoz také na navazujících úsecích okruhu, například v úseku Ořešská - K Barrandovu o 25.000 vozidel za den, v úseku Karlovarská - dálnice D5 pak o 14.000. Po samotném novém úseku jezdí asi 40.000 až 44.000 vozidel denně.

Po uzavření Barrandovského mostu a Jižní spojky pro kamionovou dopravu se sice podle radnice Prahy 4 ulevilo obyvatelům v Podolí a Braníku, výrazně se ale zvýšil provoz kamionů na Spořilovské ulici. Podle údajů TSK projíždělo loni v listopadu po Spořilovské 53.000 aut denně, což je o 9000 více než před zprovozněním okruhu.

Hluk

Radnice Prahy 4 proto začala v místě měřit emise a prosazuje výstavbu protihlukových stěn. Podle starosty Pavla Horálka ale zatím jediné stanovisko, které od hlavního města Praha 4 dostala, je, že situace se vyřeší po dostavbě navazujícího úseku okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. "To je pro nás nepřijatelné," dodal starosta. Tento úsek se totiž ještě nezačal stavět.

Praha 4 původně prosazovala návrat kamionů na Jižní spojku. To ale odmítlo hlavní město. "Hledáme nyní další řešení tak, aby se kamiony vyhnuly Barrandovskému mostu i Spořilovské ulici," řekl mluvčí Prahy 4 Michal Sochor.

Okruh také navýšil hluk v obcích a městských částech v jeho okolí. Na hluk si nyní stěžují například obyvatelé Dobřejovic, Dolních Břežan, Herinku, Jesenice a Modletic. Ředitelství silnic a dálnic už dříve slíbilo, že se hlukem bude zabývat, na vyhodnocení ale potřebuje zhruba rok. Obyvatelé se obávají, že se mezitím zvýší limity pro hlukovou zátěž.

Počty projíždějících aut na vybraných úsecích před a po otevření jihozápadní části Pražského okruhu (údaje v tisících):

úsek před - jaro 2010 po - listopad 2010 rozdíl

Jižní spojka, Braník - Sulická 100 122 +22
Jižní spojka, 5. května - Chodovská 96 111 +15
Jižní spojka, Chodovská - V Korytech 109 121 +12
Spořilovská, Spořilov - Chodovec 44 53 +9
5. května, Jižní spojka - Chodovec 111 102 -9
dálnice D1, Chodovec - Chodov 114 104 -10
Strakonická, Lahovičky - Pražský okruh 52 53 +1
Dobříšská, Strakonická - tunel Mrázovka 73 80 +7
K Barrandovu, Pod Habrovou - Geologická 59 49 -10
Pražský okruh
Karlovarská - dálnice D5 52 66* +14
Ořešská - K Barrandovu 54 79* +25
Lochkov - Strakonická 0 44* +44
Strakonická - přivaděč Vestec 0 40* +40

* údaje od Ředitelství silnic a dálnic
Zdroj: Technická správa komunikací hlavního města Prahy

Čtěte také: Praho! O okruhu si nech zdát

Autor: ČTK

20.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
 Jan Čižinský.

Jan Čižinský: Praha potřebuje především radikálně zlepšit kvalitu vzducu

Ilustrační foto.
22

Úřad pro kyberbezpečí: Vypátrat původ útoku na ČSÚ bude obtížné

AKTUALIZOVÁNO

Okamura jedná s ANO: Chceme prosadit náš politický program

Zástupci hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) přišli na večerní jednání s hutím ANO s programovými podmínkami pro případnou vládní spolupráci. Požadují zejména zákon o referendu. Předseda hnutí Tomio Okamura zároveň zdůraznil, že pro vstup SPD do vlády by bylo zásadní, aby premiér nebyl trestně stíhán. Babiš čelí obvinění z podvodu kvůli dotaci pro farmu Čapí hnízdo, pro jeho opětovné vydání ke stíhání by poslanci SPD podle Okamury hlasovali.

AKTUALIZOVÁNO

Předsedou poslaneckého klubu STAN byl jmenován Farský

Už v neděli ustavili klub sněmovní nováčci Piráti. Dnes je následovalo hnutí Starostové a nezávislí (STAN), za předsedu byl zvolen lídr voleb Jan Farský. Místopředsedy se stali Vít Rakušan a Věra Kovářová.

Babiš pokračuje v povolebních jednáních, sejde se se Zemanem

Vítěze sněmovních voleb, předsedu hnutí ANO Andreje Babiše dnes přijme prezident Miloš Zeman. Babiš bude také pokračovat v povolebních vyjednáváních se zástupci dalších stran nové Sněmovny. Zahájil je v neděli schůzkami s KSČM, STAN a ČSSD.

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledky voleb, ukázal průzkum společnosti Median. Podle průzkumu většina lidí nemá obavy o budoucnost demokracie v zemi, dotázaným by ale vadilo, kdyby vládu měl vést trestně stíhaný člověk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT