Akční plán na snížení hluku v Praze je připraven. Od pondělí až do 22. srpna se k plánovaným opatřením může vyjádřit jak veřejnost, tak jednotlivé městské části.

50 nejpostiženějších míst

Protihluková opatření mají být podle plánu realizována na padesáti nejpostiženějších místech. Autoři návrhu se rozhodli bojovat hlavně s hlukem z automobilové a tramvajové dopravy.

„Navrhujeme opatření v několika úrovních. Zaprvé předpokládáme úpravy okolí komunikací, kde budou postaveny protihlukové stěny, zadruhé upozorňujeme na špatný stav povrchů vozovek a tramvajových tratí,“ říká Josef Novák ze společnosti Akustika Praha, která plán pro magistrát vypracovala.

Nejvíc v Praze 4

Nových protihlukových stěn má v okolí frekventovaných komunikací vzniknout jedenáct. Nejvíce jich bude v Praze 4, kde mají clony obklopit Jižní spojku a magistrálu. Podle tiskové mluvčí Markéty Aulové městská část jejich výstavbu přivítá. „Situaci stěny úplně nevyřeší, určitě ale přispějí ke zlepšení současného stavu. Otázkou zůstává, jestli magistrát přistoupí i k dalším řešením. Návrh plánu proto nyní procházíme a určitě ještě přijdeme s vlastními návrhy, zejména v nejvíce vytížených oblastech,“ sdělila Deníku.

Dvě nové clony odborníci navrhují v Hloubětíně, konkrétně v ulicích Průmyslová a Kolbenova. Radnice Prahy 14 protihlukové zábrany netrpělivé očekává. „Čím víc stěn, tím lépe,“ tvrdí zástupce starosty Bohumil Sobotka (ODS). „Na jejich stavbu čekáme už řadu let, pokud by se je tedy podařilo zrealizovat, rozhodně to uvítáme. Problémy s hlukem nás velice tíží a nejsme schopni je sami řešit. Situaci ale definitivně vyřeší až dokončení Vysočanské radiály,“ předpokládá.

Bude víc radarů

Kromě protihlukových stěn mají ke snížení hluku v ulicích přispět nové policejní radary. Počet měřených úseků by se měl podle plánu v dalších letech rozšířit zhruba o čtyři desítky. Tento krok se zamlouvá i radnímu pro životní prostředí Petru Štěpánkovi (SZ). Snížení rychlosti by podle něj pomohlo například na magistrále.

„Od křížení s Jižní spojkou na Spořilově by platila padesátka a rychlost by tu měřily radary. Je to nejúčinnější a nejlevnější řešení, dáme jen několik tisíc za cedule a zhruba milion za radary,“ řekl Deníku před několika dny. Snižování rychlosti je v boji s hlukem užitečným nástrojem. Autoři plánu tvrdí, že při snížení rychlosti běžného dopravního proudu ze 70 km/h na 50 km/h se dosáhne snížení hluku o 2,3 dB.

Méně hlučné tramvaje

Kromě snižování rychlosti doporučují také pokládání nízkohlučných povrchů na vozovkách i tramvajových tratích. Zejména údržba tratí je podle autorů návrhu podhodnocena. Největším zdrojem hluku jsou tzv. BKV panely, které Dopravní podnik užíval od sedmdesátých let.

„Staré BKV panely se snažíme postupně nahrazovat. Ještě ale máme nějaké zásoby těchto panelů a nechceme je všechny vyhodit. Do oprav tratí investujeme stále, například plánovaná výluka mezi Andělem a Řepami, probíhá právě kvůli snížení hluku, budou zde přebrušovány koleje,“ informoval mluvčí DP Ondřej Pečený.

Plán čekají připomínky

Celý akční plán má bez příloh 49 stran a veřejnost se k němu může vyjadřovat na adrese akcniplan@cityofprague.cz, dostupný bude také v písemné podobě.

Občanská sdružení již chystají připomínky. Jedním z nich je i sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou. „Plánované stěny by pomohli jen lidem žijícím v nižších patrech. Řešením je podle nás vybudování polouzavřeného tubusu, u kterého akustické studie prokázaly, že by byl přínosem. Určitě magistrátu předložíme vlastní návrhy na řešení situace,“ říká předsedkyně sdružení Alžběta Rejchrtová.

Něco stále chybí

Výhrady má také Michal Bernard z Ekologického právního servisu. Zpracování plánu Akustikou Praha je podle něj kvalitní a nepostrádá ambiciózní návrhy, přesto v něm objevil nedostatky. „Něco zde pořád chybí. Hlavním nedostatkem je absence časového rámce, v němž by byla opatření realizována. Mám na mysli tvrzení typu: tato stěna tady bude stát ještě tento rok. Věřím, že toto bude doplněno ve finálním znění návrhu po připomínkovacím řízení,“ prohlásil.

Dále tvrdí, že plán postrádá kroky vedoucí k preferování MHD. „Nejsou zde zmíněny například speciální pruhy pro autobusy nebo zelené vlny pro jejich plynulý průjezd křižovatkami. Dále zde chybí vytyčení klidových zón v centru, u kterých jsem očekával, že v plánu budou,“ dodává Bernard.

S klidovými zónami, tzv. oblastmi ticha, plán počítá jen na okrajích Prahy, mezi vybrané lokality patří mimo jiné Klánovický les, Trojmezí nebo Milíčov.

Připravované protihlukové clony

ulice výška max. délka
Průmyslová 3m 532m
Jižní Spojka – Strašnice4m 412m
Jižní Spojka – Záběhlice 4m 165m
K Barrandovu 5m854m
Barrandovský most 2m 413m
nájezd na Barrandovský most 3m 140m
Černokostelecká 4m 278m
Kolbenova 3m 763m
Spořilovská 4m845m
V Holešovičkách 4m 870m
5. května8m1286m

Navrhované úpravy vozovek a tramvajových tratí

Bělehradská
Černokostelecká
Dělnická
Evropská
Jana Želivského
Jaromírova
Ječná
Jugoslávských Partyzánů
Karmelitská
Kolbenova
Koněvova
Korunní
Křižovnická
Lidická
Masarykovo nábřeží
Milady Horákové
Moskevská
Na Mlejnku
Na Poříčí
Nuselská
Plzeňská
Poděbradská
Průběžná
Radlická
Rašínovo nábřeží
Seifertova
Smetanovo nábřeží
Sokolovská
Spořilovská
Starostrašnická
Svatovítská
Štefánikova
U Balabenky
Újezd
V Olšinách
Vinohradská
Vršovická
Zenklova

Oblasti ticha

Břežanské údolí
Břve
Čakovice - Miškovice
Černošice
Čimické údolí
Čimický háj
Dubeč
Hodkovičky
Hrnčířské louky
Hvězda
Chuchle
Klánovický les
Klecany
Kunratický les
Ládví - Ďáblice
Lipence
Milíčov
Modřany – Cholupice
Nenačovice
Neporyje
Petřín
Prokopské údolí
Průhonice
Psáry
Radotín
Rokyta
Rudná
Slatiny
Stodůlky
Strašín
Světice
Šárka – Lysolaje
Troja
Trojmezí
Tuchoměřice
U Čeňku
Vidouce
Vinoř
Zadní Kopanina

Zdroj: Akustika Praha, Magistrát hl. m. Prahy