Magistrát nyní hledá vhodného kandidáta na realizaci projektu. Ten by měl být známý v průběhu léta. „Hlavním smyslem zavedení zón placeného stání je regulace dopravy. Ulice by se měly vyčistit od aut z okrajových částí města, která zde parkují. Je tady i spousta vraků aut, které tu stojí dlouhodobě, nebo jiné vozy, které v sedmém obvodu nemají co dělat,“ říká vedoucí odboru dopravy Prahy 7 Miloslava Vitásková. Podle ní by obyvatelé Prahy 7 neměli mít problém odstavit vozidlo v okolí svého bydliště.

Zóny parkování nezajistí

Městské části se potýkají s výrazným nepoměrem registrovaných vozidel a počtem parkovacích míst. Podle některých úvah ani projekt placeného stání obyvatelům nezajistí pohodlné parkování. V praxi to bude znamenat, že se částečně sníží konkurence aut ucházejících se o parkovací místa. „Zóna umožní pružnou regulaci dopravy v závislosti na potřebě dopravní obsluhy a územních možnostech,“ míní starosta Prahy 7 Marek Ječmének. Zóna by měla být zavedena na celém území Prahy 7 a její kapacita má být 9533 parkovacích míst. Majitel vozu s trvalým pobytem v příslušné městské části zaplatí za roční parkování 700 korun. Podnikatele to bude stát 36 tisíc, respektive 12 tisíc, pokud jde o fyzickou osobu. Parkovací kartu získají jen lidé s trvalým pobytem v dané městské části a podnikatelé, kteří mají v místě živnost. Podle vyjádření z městských částí by byly odhady, do jaké míry se pro abonenty parkování ulehčí, jen spekulacemi.

O placeném parkování uvažuje i Praha 5. Praha 1 je rozšiřuje. Zóny placeného stání fungují v Praze 1 od roku 1996, a to v ulicích Starého i Nového Města a Josefova. „Rozšíření na Malou Stranu a Hradčany plánujeme od září,“ uvedl radní pro dopravu Karel Koželuh (SNK-ED). Sousedící městské části, tedy Praha 2, 3 a 7, se v průběhu let staly odstavnými parkovišti pro mnohé řidiče, kteří dojíždějí do centra metropole.

„Smyslem placených zón bude v praxi mimo jiné i to, že řidič z jiné části Prahy přijede, nezaparkuje a odjede pryč. V ideálním případě příště použije MHD,“ vysvětlil ředitel odboru dopravy magistrátu Jan Heroudek. Analýzy podle něj připravuje i Praha 5, která s centrem metropole také sousedí. Projekt zón placeného stání měl magistrát v plánech už před dvěma lety.