Rezidenti zaplatí sedm set za rok

„Základní ceny zón jsou stejné jako v části Prahy 1, kde už jsou zavedeny,“ říká ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. Odmítá, že by byl začátek provozu placených zón již poněkolikáté odložen. „Rezidenční karty se začnou prodávat v srpnu a ostrý provoz odstartuje v říjnu,“ dodává.

Zóny mají řadu kritiků

Někteří politici jsou ale proti. Odpůrkyní stávající podoby zón je i členka městské rady Markéta Reedová (SNK ED). „Domnívám se, že řešení města diskriminuje právnické osoby, a to jak podnikatele, tak i neziskové a jiné organizace. Ty totiž nemají možnost platit sníženou sazbu za první vozidlo. Právnickými osobami jsou i malí a střední podnikatelé, neziskové a jiné organizace. Bylo by chybou je znevýhodňovat,“ říká Reedová. Kritici zón placeného stání často argumentují vysokými náklady na kontroly městskými strážníky. Například na území Prahy 1, kde zóny fungují, se náklady na mzdy policistů a provoz jejich vozidel blíží 20 milionům ročně. „Je to spojený náklad městské části a magistrátu. Kdyby ale provozovatel dělal kontroly sám, vyžadoval by náklady stejně po nás a městská část ani město by tím nic neušetřily,“ říká zastupitel Prahy 1 Karel Koželuh (SNKED).

Zajímavé řešení nabízí Petra Kolínská ze Strany zelených. Ta by uvítala, aby dodržování pravidel kontrolovali místo policistů magistrátní úředníci. „Ti jsou levnější a může jich tedy být víc,“ vysvětluje Kolínská.

Zelení: I poplatek za psa je vyšší

Zeleným vadí ale i cenová politika zón. „Především se mi zdá cena sedm set korun ročně za stání pro rezidenty příliš nízká. I za vlastnictví psa se platí víc a roční legitimace na MHD stojí čtyři tisíce korun, k čemuž je tento poplatek neúměrný. Také mi vadí, že firmám bývá vydávána parkovací karta, aniž by někdo zkoumal, zda auto pro výkon své činnosti potřebují,“ říká Kolínská.

Čtěte dále sovisející článek o zónách placeného parkování na Praze 1, Malé Straně, Starém a Novém Městě…