Kopce nejsou důvod, proč v české metropoli přehlížet cyklistiku, říkají pirátští zastupitelé. Příkladem podle nich může být San Francisco, které také není ploché, a stále navyšuje podíl cyklistické dopravy. Aby se v Praze zvýšil počet cyklistů, musí se pro to podle předsedy zastupitelského klubu Pirátů Jakuba Michálka něco dělat.

Letiště a středočeské město by měla propojit rychlodráha

„Cyklistické koridory by měly být v územním plánu," řekl Michálek příklad z pirátské vize cyklodopravy v Praze. Usnadnilo by to budování cyklostezek. V připravovaném Metropolitním plánu, který vzniká na Institutu plánování a rozvoje hlavního města (IPR), však mají být jen nejdůležitější, páteřní stezky.

„Pruhy pro cyklistiky v dostatečně širokých ulicích pak předepisují již přijaté Pražské stavební předpisy," doplnil mluvčí IPR Marek Vácha. Velký cyklistický koridor by pak podle pirátských zastupitelů mohl vzniknout na místě stávající železniční trati do Kladna. Místo ní by měla vzniknout rychlodráha, která má propojit ruzyňské letiště a středočeské město. Kvůli hluku mohla vést tunelem, místo kolejí by pak mohla vzniknout cesta pro lidi šlapající do pedálů.

„Bicykly jsou pro mladé muže!"

Zároveň Piráti podporují plán, který už minulý týden představil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD. A to, že by letos mělo vzniknout 400 stojanů pro kola, zejména u stanic hromadné dopravy. Piráti nyní chystají zaslat podnět magistrátnímu odboru financování dopravy, aby byly stojany umisťovány na místech, která jsou ve vlastnictví a správě města.

„Magistrát vlastní v centru města dost pozemků, a stojany na nich může vybudovat v centru, i když to městská část Praha 1 blokuje," uvedl Michálek. Městská část má však k tomu podle starosty Oldřicha Lomeckého z TOP 09 důvod.

„Jsou zde historicky úzké ulice a dlažba, což nikdy nebude vhodné pro cyklistiku," sdělil Lomecký s tím, že centrum je uzpůsobené hlavně pro chodce. Více stojanů na kola by pak přivedlo do centra více cyklistů, kteří by neměli kudy jezdit, neboť se prý do centra nevejdou. Zároveň jízda na kole neřeší koncepci dopravy v centru metropole.

„Cyklistika neřeší zásobování, ani seniory a děti, ale s prominutím řeší mladé, silné a zdravé muže mezi 15 až 35 lety," řekl Lomecký. V současnosti má Praha jediný dokument, který se zabývá cyklistikou, a to koncepci z roku 2010, kdy byl ještě primátorem Pavel Bém z ODS.

Ta by se podle Pirátů měla aktualizovat. Praha minulý týden oznámila, že letos investuje do cyklistické infrastruktury 25 milionů korun, připraveny má další projekty za bezmála 65 milionů korun. Kromě nových stojanů na kola mají vzniknout i cyklostezky.