Pirátům, kteří ve čtvrtek představili vlastní vize, jak řešit parkování v hlavním městě, by sjednocený systém vyhovoval. Bude ho možno vylepšovat. S Dolínkem podle Ferjenčíkových slov jeho tým souhlasí jen v něčem.

Jde o to, aby Praha přestala být velkým parkovištěm 

A Piráti by si prý přáli takové změny, kdy podstatným by se měl stát motorista – ať už jako občan, nebo návštěvník metropole. Nepotřebuje řešit složitosti: jde o to, jak snadno platit, aby legálně postavil auto tam, kde potřebuje.

A také o to, jak uvolnit místa zabraná auty stojícími celý týden na jednom místě (protože jejich majitelé vyjíždějí hlavně na víkendy) ve prospěch těch, která jsou v provozu neustále – ať už jimi lidé jezdí do práce, nebo s nimi přijede třeba řemeslník. A v neposlední řadě jde také o to, aby Praha přestala být jedním velkým parkovištěm.

Placené parkování v ulicích by nemělo být rozděleno dle městských částí 

Pražanům, kteří vyjíždějí jen občas, by podle slov pirátského zastupitele Ondřeje Profanta mělo město nabídnout za rozumný peníz stání pod střechou v hlídaných parkovacích domech. Placené parkování v ulicích by nemělo být rozděleno podle městských částí jako dosud (lidé bydlící u jejich hranic by rádi zaparkovali třeba i „u sousedů"), ale měla by být nabídnuta možnost předplatit si možnost parkovat v menším okruhu kolem bydliště (a to třeba i s volnými hodinami pro možnost příjezdu návštěvy nebo řemeslníka), v sousedství pracoviště – a dejme tomu ještě u školy, kam lidé vozí své děti.

Řidiči by přišla SMS s upozorněním na možné sankce 

Ceny by reagovaly na poptávku v daném místě. Současně by měla fungovat aplikace pro mobilní telefony, která by řidiči přesně ukázala, zda v daném místě smí parkovat bezplatně – a pokud ne, rovnou by mohl zaplatit.

Aplikace by také měla umožnit komukoli anonymně ověřit, zda jakékoli (tedy i cizí) vozidlo v daném místě parkuje oprávněně. A pokud by tomu tak nebylo, hned by řidiči přišla SMS zpráva s upozorněním na možné sankce.

U stanice metra by se mělo platit víc 

Středočechům, kteří jezdí do Prahy, by podle představ Pirátů měla hlavně sloužit dokonalejší síť parkovišť P+R s kvalitně navazující dopravou k centru: podle pravidla, že nejlepší auto je to, které vůbec nepřijede. V metropoli by pak měli mít možnost velmi jednoduše zaplatit parkování na místech, kde parkují i Pražané – zřejmě v hodinových sazbách odstupňovaných podle atraktivnosti lokality.

Třeba u stanice metra by se mělo platit víc než někde na okraji metropole. A pak by k placení za parkování mohli používat stejnou aplikaci jako Pražané. Náměstek Dolínek tyhle návrhy opozice zatím nezná. „Ale rádi se s ním o nich pobavíme," řekl Deníku Ferjenčík.