VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pilný žádá vnitro o posouzení reportáží, na něž poukázal Zaorálek

Ministerstvo financí požádalo, aby ministerstvo vnitra posoudilo, zda reportáže na téma zajišťovacích příkazů zveřejňované serverem Seznam Zprávy nenesou znaky hybridních hrozeb.

20.10.2017 AKTUALIZOVÁNO 21.10.2017
SDÍLEJ:

Ivan Pilný.Foto: Deník / Divíšek Martin

Lídr ČSSD Lubomír Zaorálek s poukazem na reportáže v úterý, tři dny před volbami, obvinil finanční správu ze zneužívání pravomoci k likvidaci konkurence firem spojených s holdingem Agrofert, který donedávna patřil šéfovi ANO Andreji Babišovi. Ministr financí Ivan Pilný (ANO) ČTK řekl, že hybridní hrozba, tedy vědomě šířená dezinformace poškozující stát, mohla vzniknout kombinací reportáže a vystoupení Zaorálka. Šéfredaktor Seznam Zprávy Jakub Unger ČTK sdělil, že redakce za svými reportážemi plně stojí.

O dopisu Pilného ministrovi vnitra Milanu Chovancovi (ČSSD) informoval server Neovlivní.cz. "Aktivita politiků ANO vykazuje všechny znaky pokusu o zastrašování nezávislých médií. Přesto chceme věřit, že útok na svobodu slova není představitelný pro žádnou politickou stranu, která chce působit v demokratické společnosti," uvedl Unger. V prohlášení Syndikátu novinářů předseda sdružení Adam Černý označil dopis za nepřijatelný útok na svobodu slova, svobodu informace získávat a informace šířit. Pilný svůj krok za útok na novináře nepovažuje.

"(Zaorálek) měl tvrzení typu, že jsme na stopě zločinu, na kterém participoval stát, že je zpochybněna základní role státu - ochrana občanů. To vytváří určitý tlak na státní instituce. Žádám, aby to ministerstvo ověřilo," řekl Pilný ČTK. Šéfredaktor Seznam Zprávy uvedl, že Pilný spojil vystoupení Zaorálka s reportážemi až dodatečně. "V dopise pana ministra Pilného se o Lubomíru Zaorálkovi nikde nemluví. Tato teze byla vytvořena až následně ve snaze posunout skutečný význam dokumentu," napsal Unger.

Podle stanoviska ministerstva financí se informace zveřejněné v reportážích zakládají na nepravdivých informacích, neověřených vyjádřeních a úřad je považuje za jednoznačně manipulativní. "Tyto dezinformace v kombinaci s tiskovou konferencí čelního představitele vlády, který zcela nezodpovědně dezinformace zopakoval, a přisoudil jim tak zcela nový rozměr, širokou publicitu, a v důsledku tak ohrozil základní důvěryhodnost jedné z klíčových složek státní správy, mohou naplňovat charakter skutečné hybridní hrozby," stojí ve vyjádření ministerstva financí. "Za reportážemi si plně stojíme, obsahují pouze pravdivá fakta," reagoval Unger.

Spor vyvolala kauza firmy KM Plus, které podle serveru Seznam Zprávy finanční úřad ze dne na den zajišťovacími příkazy obstavil účty kvůli podezření ze zneužití dotací. Reportáž uvádí, že konkurent KM Plus byl personálně provázán s holdingem Agrofert, který Babiš letos vložil do svěřenského fondu.

Finanční správa dnes zveřejnila informace, podle kterých firma porušila rozpočtovou kázeň při čerpání dotace a neoprávněně si nárokovala odpočet DPH. "Daná společnost zneužila dotaci na nákup plnicích linek a byla součástí řetězového podvodu na DPH, což byly jednoznačně prokazatelné důvody k použití zajišťovacích příkazů," uvedla správa.

Předseda Syndikátu novinářů Černý míní, že ministrův dopis zcela pomíjí, a dokonce ani výslovně nevyvrací či nepopírá zásadní sdělení reportáže, že na ministerstvu financí bylo změněno dlouholeté oddělení práce finanční správy od vedení resortu, což izolovalo odbornou práci od možných politických či jinak motivovaných zásahů do aktuálních případů. Černý také hájí právo na anonymní zdroj.

"Pokud ministr financí s obsahem reportáže nesouhlasí a má důkazy, které by podstatu jejího sdělení týkající se práce finanční správy a zvláště jejího oddělení od politických či jiných neodborných zásahů mohly spolehlivě vyvrátit, může podniknout obvyklé kroky, jakými jsou například žádost o tiskovou opravu či soudní žalobu," uvedl.

Pilný hodlá nechat posouzení, zda mohlo jít o dezinformaci oslabující pozici státu, na ministerstvu vnitra. "Dopis pana ministra Pilného mi ze všeho nejvíc připadá jako útok na svobodu médií. Přesto jsem dopis předal expertům ministerstva vnitra, aby jeho obsah posoudili," sdělil serveru Neovlivní.cz Chovanec.

Téma zřejmě probere v pondělí vláda, Zaorálek chce kvůli reportážím odvolání šéfa finanční správy Martina Janečka.

Autor: ČTK

20.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Mezinárodní předvánoční reklama Apple vznikla v Praze
DOTYK.CZ

Dojetí z Prahy: Apple natočil světovou vánoční reklamu v české metropoli

Ve Strašnicích se koná poslední rozloučení s Wabim Daňkem

/VIDEO/ Ve velké obřadní síni v pražských Strašnicích se dnes koná poslední rozloučení s písničkářem Wabim Daňkem, který zemřel 16. listopadu ve věku 70 let. Daněk bojoval se zdravotními problémy už delší dobu, v létě kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu, musel zrušit své koncerty.

DPP zadal studii na prodloužení metra A na letiště

Pražský dopravní podnik  (DPP) ve středu zadal  vypracování studie na prodloužení metra A z Motola na Letiště Václava Havla, která by měla být hotová do konce tohoto roku. DPP zároveň chce prověřit i možnost prodloužení trasy C z Letňan do Čakovic. Dokument vypracuje Metroprojekt. Za studii DPP zaplatí 859 500 korun.

AKTUALIZOVÁNO

Za zneužití zpravodajství uložil soud Nečasové dvouletou podmínku

Za zneužití Vojenského zpravodajství uložil soud Janě Nečasové (dříve Nagyové) dvouletý podmíněný trest a také pětiletý zákaz činnosti ve vedoucích funkcích státní správy. Ostatní obžalovaní rovněž dostali podmínky - bývalý šéf zpravodajství Milan Kovanda a zpravodajec Jan Pohůnek 20 měsíců, Kovandův předchůdce Ondrej Páleník 18 měsíců. Soud jim také na pět let zakázal působit ve zpravodajských službách a bezpečnostních sborech. Dnešní rozhodnutí není pravomocné.

Soud vynese třetí rozsudek v kauze zneužití zpravodajství

V kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství dnes padne u Obvodního soudu pro Prahu 1 v pořadí již třetí rozsudek. Aféra kolem někdejší šéfky premiérova kabinetu Jany Nečasové (dříve Nagyové) přispěla v roce 2013 k pádu vlády Petra Nečase (ODS). Premiérova milenka podle obžaloby nezákonně zaúkolovala zpravodajce, aby sledovali jeho tehdejší manželku a také dva zaměstnance úřadu vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT