„Když jedu autobusem 136 z Michle na Floru, tak mi to někdy trvá hodinu. Už často jsem kvůli tomu přišla pozdě do práce,“ sdělila Deníku úřednice Hana Králová. Podle jízdního řádu by přitom měla jízda trvat jen čtvrt hodiny.

Problémy potvrzují i řidiči autobusů. „Nejhorší to je v ranních a odpoledních špičkách. Vozy jezdí plné, takže hodně lidí musí stát, což v zácpách není nic příjemného,“ sdělil dlouholetý řidič Jiří Čada. Největší zpoždění nabírají autobusy v kilometrovém úseku Chodovské ulice mezi výjezdem ze Spořilova a křižovatkou se Záběhlickou ulicí.

Autobusy pojedou po kolejích

Deníku se podařilo získat informace o studii, která prověřuje možnost zavedení preference autobusů. Vozy by jezdily ve speciálních pruzích, v některých úsecích dokonce po tramvajových kolejích, jinde by se jim přizpůsobil režim semaforů.

„Chceme souvislou preferenci už od Michle až k metru Želivského. Zatraktivní to cestování MHD a opatření by v konečném důsledku také šetřila technický stav a potřebný počet autobusů,“ sdělil Filip Drápal z Ropidu.

Úpravy ve prospěch autobusů by měly být trvalé, protože mezi Michlí a Vinohrady by v budoucnu měly vést některé linky metrobusů. Dopravní odborníci se ve studii zabývají případnými dopady opatření nejen na dopravu, ale také například na bezpečnost a životní prostředí.

Změny v územním plánu

Zatím není jasné, zda se bude muset kvůli preferenci autobusů zasahovat do územního plánu. Pokud ano, změny by se podle radního odpovědného za územní rozvoj podařilo prosadit až v roce 2010.

Podle Drápala to však není problém. „Pokud se ukáže nutnost změny územního plánu, bude se to týkat jen krátkých úseků. Na nich by se udělaly úpravy až za dva roky, na zbytku úseku však dřív, někde už možná ke konci letošku nebo na začátku příštího roku,“ dodal.

Představitelé města i dotčených městských částí se už nechaly slyšet, že celý projekt preference autobusů podporují a tudíž s chválením studie i případných změn v územním plánu by podle nich neměl být problém.