Všechny podpisy včera byly předány ministru kultury Jiřímu Besserovi (TOP 09) s jasným požadavkem – potvrdit pro nádraží statut kulturní památky.

Nejen široká podpora veřejnost, ale i stanoviska celé řady odborníků v oblasti architektury tento požadavek podporuje. Mikeska tvrdí, že jen nepatrná část odborníků argumenty sdružení naopak zpochybňuje. „Nákladové nádraží je unikátní funkcionalistická stavba. Nesmí se proto stát obětí developerů,“ stojí mimo jiné v úvodním prohlášení petice.

Faktem je, že budova nádraží stojí v cestě jistému developerskému záměru. Jak Deník již mnohokrát informoval, na jejím místě měla vést silniční spojka. Hrozila a dosud tedy stále hrozí její demolice. Podle předsedy představenstva Sekyra Group Luďka Sekyry by v případě zachování objektu nemohla být Jarovská spojka dokonce vůbec postavena.

S tím ale nesouhlasí někteří architekti, podle nichž existují i jiné varianty řešení. Sdružení Tady není developerovo ale vadí i samotná komunikace, která, jak tvrdí, výrazně naruší životní prostředí ve třetí městské části.

Kulturní památka

Budovu nádraží ministerstvo kultury prohlásilo kulturní památkou na začátku roku. Její vlastník, kterým jsou České dráhy, se ale proti rozhodnutí odvolal. Městská část, stejně jako České dráhy a stavební firma Sekyra Group, prohlášení budovy za kulturní památku odmítá. Obává se, že na její údržbu nebudou peníze a místo obsadí bezdomovci. Navíc hodnota historické budovy je podle nich zanedbatelná.

„Pro industriální památky má stejnou hodnotu jako ve své kategorii Národní divadlo,“ oponuje však předsedkyně Klubu za starou Prahu Kateřina Bečková.

Případem se minulý týden zabývala i rozkladová komise právníků, kteří ministru Besserovi už předali své stanovisko. „Ministr jejich závěry zatím neměl čas prostudovat. Stanovisko komise je do té doby tajné, nicméně ministr se jím řídit nemusí. Jde jen o doporučení,“ řekl mluvčí resortu Stanislav Brunclík. Stanovit datum, dokdy by mohlo padnout rozhodnutí, je podle něj zatím předčasné.

„Pokud se nám nepodaří přimět ministra, aby nádraží prohlásil za kulturní památku, podáme odvolání u soudu a pokusíme se zabránit přijetí územního plánu,“ doplnil Mikesko.

Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou vlastní České dráhy a Sekyra Group. Na území by měly vyrůst především bytové domy, ale i kanceláře a obchody. Další část území chce zastavět společnost Discovery Group.

(čtk, red)

Čtěte také: Žižkováci brání nákladové nádraží